tisdag 12 juni 2012

Veckans frukost - Glutenfri Pajalagröt på mitt sätt



Du kanske har hört talas om Pajalagröt? Det är ett klassiskt recept på gröt, som en gång sägs ha skapats av Vera Niemi på Pajala Sjukhem. Många äldre blir ju förstoppade - bl a p g a att de inte rör sig så mycket - och hon tyckte det var bättre att komma tillrätta med de tröga magarna med hjälp av en god och nyttig gröt i stället för med en massa laxermedel. Väldigt klokt tänkt, tycker jag! På samma sätt som man idag på många äldreboenden serverar tranbärsdryck till måltiderna för att förebygga urinvägsinfektioner, i stället för att behöva skriva ut antibiotika. Mycket mer ekonomiskt, för att inte tala om det minskade lidandet!

För att återgå till Pajalagröten så lär ursprungsreceptet ha innehållit grahamsmjöl och vanligt kli, medan de flesta recept man ser idag innehåller havregryn och havrekli. Jag gör min Pajalagröt glutenfri med krossade bovetegryn och Fibrex, men i övrigt innehåller den både linfrön, russin, katrinplommon och aprikoser, precis som i ursprungsreceptet. Jag pytsar också i lite röda gojibär -  kanske inte så speciellt norrbottniskt, men gott och nyttigt!

Den här satsen är ganska stor, men det är lika bra att göra en rejäl omgång när man ändå håller på. Gröten kan nämligen utan problem förvaras i kylskåp fyra - fem dagar, och värmas på vartefter. Även sommarmagar kan bli tröga, och då passar det bra med en grötfrukost som omväxling till andra, mer somriga frukostar med yoghurt, smoothies och fruktsallader. Förresten har de senaste dagarna varit så kylslagna så det kan vara gott med en värmande gröt.

½ dl linfrön
½ dl russin - jag tog gula russin
½ dl strimlade katrinplommon
½ dl strimlade aprikoser - helst osvavlade
½ dl gojibär
2 dl krossade bovetegryn
7 dl kallt vatten
½ tsk salt
3 msk Fibrex

Lägg linfrön, frukt/bär och bovetegryn i blöt över natten, med lock över.
Tillsätt salt, och koka upp. Rör ned Fibrex och låt småkoka under lock ca tio minuter.
Servera gröten med valfri mjölk (jag tar Alpros färska sojamjölk). Gröten blir ganska söt av all frukt, men du kan naturligtvis plussa på med ett gott äppelmos eller annat mos/sylt om du vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar