onsdag 13 juni 2012

Nytt i kyldisken - glutenfria Isterband



För er glutenintoleranta, som liksom jag ibland suktat och längtat efter Isterband, kommer här en glad nyhet! Det finns en glutenfri variant med bovete i stället för de traditionella korngrynen. När jag upptäckte dem på ICA Torgkassen här i Uppsala kastade jag mig naturligtvis genast över ett paket för att testa. Joodå, riktigt goda med den rätta syrliga smaken! Kanske en anings aning för salta för min smak, men det är ju en smaksak. Märket heter Wurst Master, och de har massor med andra, spännande korvar. Jag föreställer mig att många av dem passar på grillen nu i sommar. Alla är de fria från gluten, laktos och sojaprotein, vilket också är ett plus. Tänk att jag har missat dem tidigare! Jag tror helt enkelt att jag är för trogen! Jag handlar oftast i min vanliga ICA-affär - som i och för sig är riktigt välsorterad men som inte har det här märket  - men ibland kan man upptäcka nya, spännande produkter om man är lite "otrogen" och botaniserar både i andra ICA-affärer och i andra butikskedjor. Observera att otrohetsuppmaningen BARA gäller affärer!! I övrigt tror jag stenhårt på trohet, och tänker inte heller i fortsättningen snegla på någon annan än maken!

Vi åt isterbanden med kokt potatis och en jättegod sallad på vitkål, fänkål, apelsin och berberis. Den kommer det recept på så småningom.



5 kommentarer:

  1. Det är ju oftast när man är lite affärsotrogen som man hittar andra roliga produkter :-)

    Den där vitkålssalladen ser ju supergod ut, väntar med spänning på receptet.

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för tipset! Nu ska vi ut och leta isterband... :-)

    SvaraRadera
  3. Du har så rätt, Therése! Det är jätteroligt att botanisera i olika affärer och pröva lite olika nyheter. Det är lätt att snöa in på det gamla vanliga annars. Återkommer med receptet på vitkålssalladen.
    Hoppas du hittar isterbanden, anonym. Be annars din affär att ta hem dem, det ska väl inte vara så svårt! Överhuvudtaget tycker jag det är viktigt att vi som har lite speciella behov ställer krav på våra affärer och ber dem ta hem det vi behöver. Ha det bra båda två!

    SvaraRadera
  4. toppen, ut och leta på ica-maxi Tack för tipset Med vänlig hälsning Renee

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då håller jag tummarna för att du ska hitta isterbanden Renee! Ha det gott!

      Radera