söndag 3 juni 2012

Kjerstis rabarberkolasås



En av mina goa svärsöner, Anders, härstammar från de djupa skogarna i norr, närmare bestämt från Backträsk. Där i krokarna finns ett fantastiskt litet familjeföretag vid namn Alterhedens Rabarberi och Gårdsbutik, som tillverkar de mest ljuvliga produkter, kola-mixer, marmelader, glassåser, saft, teer, kryddblandningar, skorpor m m. Ett plus är att många av produkterna är gluten- och laktosfria. Alterheden har även en webbutik, och delar på hemsidan generöst med sig av recept där de olika produkterna ingår.

När dotter Josefin och Anders varit i Backträsk och hälsat på har de ofta haft med sig någon present hem från Alterheden, bl a Rabarberkola, som är helt makalöst god till glass. Häromdagen slickade vi ur det allra sista i burken, och då kom jag på att jag faktiskt skulle försöka mig på att göra egen rabarberkola. Vi har ju faktiskt rabarber på knuten, så varför inte testa. Kunde väl inte vara så svårt! Pyttsan! Två misslyckade försök blev det, som mest liknade gammal övervintrad ketchup. Men till sist. Heureka! Precis som Arkimedes, när han låg där och plaskade i badkaret och skvimpade vatten över badkarskanten och plötsligt kom på sina principer, så kom jag också till slut på hur jag skulle göra. Arkimedes lär ha blivit så upprymd över sin upptäckt att han sprang ut naken på gatorna och skrek. Lika yster blev väl inte jag, men inte långt ifrån!

Jag tänker inte börja konkurrera med Alterheden, deras rabarberkola är fortfarande oslagbar, men min blev inte heller så dum. Min blev inte lika tjock, mer som en sås eller sirap, men den smakade helt fantastiskt till vaniljglass. Har du rabarber i trädgården så tycker jag du ska göra ett försök!


400 g rabarber
4 dl vatten
1 snittad och urskrapad vaniljstång
3/4 dl rårörssocker eller ljust muscovadosocker
3/4 dl ljus, ekologisk sirap
1 krm salt
25 g laktosfritt smör

Skär rabarbern i mindre bitar, och koka dem mjuka i vattnet tillsammans med vaniljstången ca 15 minuter.
Sila ifrån vätskan, och pressa gärna lite försiktigt så allt kommer med.
Häll tillbaka i en mindre, tjockbottnad kastrull, och tillsätt socker, sirap, och salt.
Låt "bubbelkoka" på medelvärme ca 40 - 45 minuter. Rör ibland så det inte fastnar.
Klicka i smöret och låt svalna. Förvara i kylskåpet. Satsen blev precis lagom till den ursprungliga rabarberkolaburken på 345 g.













8 kommentarer:

  1. Ett rabarberi! Ååh, det låter hur härligt som helst! Jag känner igen den där Arkimedeskänslan - att till slut lyckas med någonting som tagit sin tid att få till är det nog inte mycket som slår! Och vad gott det låter med rabarberkolasås; som gjort får vårens och tidiga sommarens alla glasstunder (om nu värmen ville komma tillbaka till oss...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det härligt när man lyckas få till det! Rabarberkolan är supergod just till glass, eller kanske marängsviss. Och har du inte lust att göra egen så finns som sagt Alterhedens. Ha en fortsatt härlig söndag!

      Radera
  2. Låter smaskens! Själv gjorde en rabarbersylt i all sin enkelhet för ett par veckor sedan. Den rörde jag ner i en hemmagjord kokosglass. Också jättegott om man gillar kokos. Ska testa din sås nästa gång vi ska servera vaniljglass:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter också jättegott, Linn! Kokos och rabarber passar ju väldigt bra ihop. Min rabarber- och jordgubbsefterrätt som jag hade nyligen på bloggen har jag också gjort med kokos i stället för mandel, och det blev också supergott. Ha det bra!

      Radera
  3. Mmm..det här låter väldigt gott! Det är alltså värt den långa koktiden? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen, det tycker jag nog Tina! Man behöver ju inte stå och röra hela tiden, bara man har koll så det inte bränner fast. Supergott till glass och pannkakor bl a. Må så gott!

      Radera
  4. Mums! Själv upptäckte jag förra veckan (efter fem år i lägenheten) att vi har ett rabarber- och jordgubbsland på gården!!! Kände mig rätt dum att jag missat det. Så nu kanske det får bli lite rabarbersås!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter väl som en god idé! Rabarber- och jordgubbspaj är inte heller dumt!

      Radera