lördag 2 juni 2012

Ljummen, rostad potatissallad med sparris, rädisor och babyspenat



Det här är en supergod potatissallad, som passar nästan till vad som helst, både till fisk och kött. Vi åt den till rostbiff, men den passar lika bra till lax eller till något grillat. Perfekt på buffébordet nu till sommarens alla begivenheter.

Jag kan ibland ha lite svårt att tåla färska rädisor - även om jag älskar smaken - men när de blir ugnsrostade blir de mildare i smaken och även mer lättsmälta. Än så länge finns det väl bara importerad färskpotatis - i alla fall om man inte är beredd att betala astronomiska summor för den svenska - men när den svenska kommer är det här ett recept som varmt kan rekommenderas. Supermumsigt!

900 - 1000 g färsk potatis
1 - 2 knippen grön, färsk sparris à 250 g
ca 12 - 16 färska rädisor
ca 8 - 12 vitlöksklyftor
1 paket babyspenat, 65 g
ca 1 dl fin , mild olivolja eller rapsolja
flingsalt
svartpeppar från kvarn
äppelbalsamico eller dadelbalsamico
några kvistar timjan

Skrubba och koka potatisen knappt färdig i saltat vatten. Häll av och låt ånga av ordentligt, alternativt svalna helt.
Olja en stor ugsnform eller långpanna.
Dela potatisarna om de inte är jättesmå.
Bryt av och släng den nedersta, hårda delen på sparrisen, och skär den i mindre bitar.
Ansa och dela rädisorna på mitten. Skala vitlöken.
Skölj och slunga spenaten torr.
Fördela potatis, sparris, vitlök och rädisor på ugnsplåten. Ringla över rikligt med olja, strö över flingsalt och kvarna över svartpeppar.
Rosta i ugnen på 225 grader, ca 12 - 15 minuter.
Lägg på spenaten, som säckar ihop i rena förskräckelsen. Blanda om alltsammans.
Ringla över lite valfri balsamico, droppvis, och garnera med timjankvistar. Servera potatissalladen med valfritt tillbehör.







8 kommentarer:

  1. Gott, brukar också göra sådär men jag har inte kört rädisor i ugn, ska testas! Vilka fantastiska sommarbilder, här fryser vi och tampas med nattfrost!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får du testa, Karin! Smaken blir mycket mildare, och jättegod ihop med det andra.
      Ja, här är det också riktigt ruggväder, regnigt och blåsigt och bara några grader ovanför nollan. Vi huttrar inomhus i tjocka tröjor! Men vi hade ju några riktigt fina sommardagar, och då passade jag på. Hoppas verkligen sommaren återvänder till oss snart!

      Radera
  2. Åååh, yum, vad somrigt och gott! Har inte lyxat till det med färskpotatis än i år, tänkte vänta tills den svenska blev lite humanare i priset, men nu vet jag inte om jag kan hålla mig ;) Och sparris, ÄLSKADE sparris <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snart, snart kommer den svenska färskpotatisen, och då får du passa på, Alexandra! Få se när våra egna knölar behagar bli ätfärdiga, det brukar bli några små stackare lagom till fruntimmersveckan. Fram till dess får det bli köpt!

      Radera
  3. Köpte färskpotatis i dag åh vad gott. Denna rätt vilka goda kombinationer måste prova.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är något alldeles särskilt med färskpotatis! Roligt om du vill testa min potatissallad, Milla! Jag hoppas du inte ska bli besviken!

      Radera
  4. Hej! Jag tycker att receptet på potatissallad med sparris låter helt fantastiskt men jag ska ta med till en buffé och behöver därför veta hur många personer det är beräknat för.
    Mvh Phaedre

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Phaedre! Vad roligt att du vill göra min potatissallad! Den är verkligen jättegod! Om man äter den som huvudrätt med bara något kallskuret till räcker salladen till 4, möjligen 5 personer, men på en buffé med annat räcker den förstås till fler. Det beror alltså lite på vad och hur mycket av annat som du tänker ha på din buffé. Har du exempelvis flera olika sorters sallader, kanske pajer, och olika slags kallskuret, bröd och ostar räcker den säkert till 8 - 10. Lycka till och hör gärna av dig igen!

      Radera