onsdag 27 juni 2012

Fänkåls- och vitkålssallad med apelsin och berberis



Den här fräscha och goda tillbehörssalladen avnjöt vi häromsistens till glutenfria isterband, och det smakade alldeles förträffligt! Salladen  passar förstås även till annat, och är ett gott tillbehör till grillat, både korv och annat. De syrliga berberisbären matchade vitkålen och fänkålen perfekt, och allt bäddades in i en mjuk och len smetanadressing.

det allra innersta av ett lite större huvud  färsk sommarkål, ca 225 g
1 fänkål på ca 375 - 400 g
1 stor och saftig apelsin
ca 1 dl torkade berberisbär
1 burk Smetana, 2 dl
½ dl Dijonnaise - eller blanda Dijonsenap och majonnäs om du inte har färdig Dijonnaise hemma
vitlökssalt och svartpeppar från kvarn

Ansa kål och fänkål, och strimla den fint, fint i matberedare eller på mandolin.
Skala, skiva och skär apelsinen i mindre bitar.
Blanda kål, apelsin och berberis i en rymlig skål.
Blanda ihop smetana och Dijonnaise, och vänd runt i kålblandningen så allt blir väl blandat.
Smaka av med lite vitlökssalt och svartpeppar från kvarn.
Ställ gärna in i kylskåpet att mogna någon timme, så bären hinner mjukna och svälla lite.






5 kommentarer:

  1. Vilken fräsch sallad med berberisbär och fänkål.
    Berberisbär har jag inte provat någon gång men såg det i min lilla favorit butik häromdagen, får handla med det hem nästa gång.
    Nu har jag gjort den underbara citroncurden med koksfett så gott. Ligger nu som inlägg på bloggen länkade till dig naturligtvis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Milla! Salladen är riktigt fräsch och god, och de syrliga berberisbären ger lite extra piff. Jag köpte mina i Hötorgshallen, men jag har sett att även Biofood har dem i sitt sortiment, så de borde gå att få tag på lite varstans i hela landet.
      Vad roligt att jag kunde inspirera dig till att testa citroncurden, och att den blev lyckad. Tusen tack för länken!

      Radera
  2. Den här salladen var poppis både till hamburgarna och på grillkvällen, riktigt god!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får helt enkelt ta och reprisera den! För nog ska vi väl hoppas att det blir fler grillkvällar i sommar - även om det just nu ser lite dystert ut på väderfronten!

      Radera
  3. Thank you for giving a comment! Hope you liked it!

    SvaraRadera