måndag 18 november 2013

Variation på linssoppa - med morötter, chili, ingefära och persilja



Höstruskväder kräver sina soppor. Håller ni inte med? Jag kan inte påminna mig att jag längtat ihjäl mig efter mustiga och varma linssoppor när solen strålar och svetten pärlar, men nu när himlen är blygrå och snålvindarna blåser känns det varmt och gott med den där linssoppan i magen. Här har linserna fått sällskap av morötter, chili, ingefära och persilja.

Ät gärna ett gott surdegsbröd till. Ha en härlig Köttfri måndag kära ni!

1 dl röda linser
1 dl gula linser
3 vitlöksklyftor
3 morötter, ca 200 g
1 liten röd chilifrukt
1 liter vatten
2 msk lantbuljongpulver eller 2 grönsaksbuljongtärningar
1 msk pressad ingefärssaft
½ msk vit balsamico
ev lite ytterligare salt från kvarn
1 msk osaltat mandelsmör eller jordnötspasta
½ knippa persilja

Skölj linserna några omgångar i kallt vatten, och lägg i en kastrull.
Skala och flisa vitlöken, skala och fintärna morötterna, klyv, kärna ur och finhacka chilin.
Lägg i grytan tillsammans med vatten och buljongpulver/tärning. Koka upp och låt småkoka under lock ca 20 minuter.
Tillsätt ingefärssaft (finriv färsk ingefära och krama ur saften med rena händer) och balsamico. Smaka av, och kvarna eventuellt över lite ytterligare salt. Rör ned mandelpastan. Den är inte nödvändig, men rundar av smaken på ett fint sätt. Strö sist av allt över finhackad persilja.







4 kommentarer:

  1. Soppan låter så gott! Önskar ja kunde äta linser...men jag får ont i magen av dem... :(
    Ha en toppen måndag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad tråkigt att din mage inte gillar linser. Men, men, det finns väldigt mycket som den gillar, så kanske du kan byta linserna mot något annat som är snällare. Ha en fin måndag och en bra vecka du också!

      Radera
  2. linssoppa (dal heter det på indiska språket) super god och kan också ätas med indiskt bröd, chapatti.. eller ris :-) Hoppas allt väl med dig Kjersti. Alltid trevligt att "drop-in" på din hemsida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra av dig Susheel! Det var ju ett tag sedan. Du får titta in på måndagar när jag bjuder på vegetariskt. Det är bra med mig. Hoppas det är bra med dig och familjen också. Må så gott!

      Radera