tisdag 12 november 2013

Fira med smörgåstårta - det går alltid hem



Idag får det bli en gammal goding i repris. Mammas smörgåstårta. Idag fyller nämligen dotter Erika år, och så länge jag kan minnas har det bjudits på smörgåstårta den dagen. Hon vägrar nästan att kännas vid födelsedagen och uppdatera sin ålder med den där extra siffran om hon inte får smörgåstårta, haha. Nu fuskade vi lite och festade loss redan i söndags, eftersom det är vanlig vardag och pluggdag idag. Stort grattis hjärtat, och hoppas du får en riktigt härlig födelsedag! Jag gjorde ju en rejäl tårta, så kanske finns det kvar en bit till idag och den riktiga födelsedagen också.

Här får ni receptet i repris. Det är inte glutenfritt dessvärre, men för en glutenfri variant får du följa det här receptet! Den här gången gjorde jag min smörgåstårta rund, i en JÄTTE-form, där jag bara använde själva ringen som jag ställde på ett bakpapper direkt på plåten. För en fyrkantig tårta får du följa instruktionerna i originalreceptet.

Nu önskar jag alla - födelsedagsbarn och andra firare och även er som inte har något speciellt att celebrera - en riktigt fin och solig novemberdag! Och tryffeltårtan som ni ser på bild får ni recept på till helgen, på fredag. Den är värd att vänta på, jag lovar!







4 kommentarer:

  1. Vilken härlig smörgåstårta! Gott, gott!
    Grattis till din dotter! :)
    Ha en fin dag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Haha, kul att det är fler som har sådana traditioner på födelsedagarna! Jag har alltid velat ha kyckling på min födelsedag, så länge jag bodde hemma gjorde mamma helstekt kyckling med potatis och sås. Och glassberg med maränger och jordgubbar till efterrätt! Traditioner ;) Numera äter jag gärna både glassberg och kyckling men varierar mig lite mer kanske :p

    Grattis till Erika!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det kul med traditioner! Och lite tryggt! Och vet du vad, vi har tydligen samma smak. Jag firade ju inte så ofta min födelsedag hemma (internatskola och fosterhem medan mina föräldrar arbetade som missionärer) men när jag gjorde det önskade jag mig också alltid helstekt kyckling med gräddsås. Och marängsviss serveras det alltid här hemma när vi kastar ut granen. Jag tackar å Erikas vägnar och ska framföra grattiset!

      Radera