fredag 8 november 2013

Glutenfritt och mjölkfritt knäcke med bovetekross, kikärtsmjöl och olika frön



När vi nyligen var uppe i Luleå och hälsade på våra goda vänner och semesterpartners sedan många år, bjöds jag på ett jättegott glutenfritt knäckebröd. Det ursprungliga receptet kommer från en veckotidning (Allers tror jag) och jag blev naturligtvis inspirerad att själv försöka baka det. Jag följde receptet ganska väl, men tog mer bovetekross, bytte majsmjöl mot kikärtsmjöl (eftersom jag är återhållsam med majsmjöl som sägs vara inflammationsskapande), och olivolja mot rapsolja. Dessutom gräddade jag det i varmluftsugn lite längre och på lägre temperatur än i ursprungsreceptet. Jättegott! Och dessutom väldigt lättgjort! Beroendevarning utfärdas! Så här gör du:

2 dl krossat bovete
1 dl pumpafrön
1 dl oskalade sesamfrön
½ dl linfrön
2½ dl kikärtsmjöl
½ tsk salt
(örtkrydda, t ex oregano)
½ dl rapsolja
3½ dl kokande vatten

Flingsalt och blandade frön att strö över

Skölj bovetekrosset noga i ljummet vatten, flera gånger.
Lägg i en bunke tillsammans med frön, mjöl, salt och ev krydda.
Häll över olja och kokande vatten och rör om ordentligt.
Låt stå och svälla och svalna lite 10 minuter.
Fördela smeten på två bakplåtspapper, och kavla ut till plåtstorlek med hjälp av ytterligare ett bakplåtspapper ovanpå. Efter det första försöket smorde jag det papper som låg ovanpå med lite olja så gick det lättare att dra bort det. Dra försiktigt bort det översta papperet och strö över flingsalt och frön.
Sporra ev ut rutor om du är av den sorten som vill ha ordning och reda och vill ha jämna bitar.
Sätt in båda plåtarna samtidigt i 125 graders varmluftsugn och grädda en timme. Byt plats på plåtarna några gånger under gräddningstiden. Öppna luckan på glänt och stäng av ugnen. Låt stå kvar på eftervärme tills ugnen kallnat helt.
Bryt i bitar och förvara torrt och lufttätt.

Om du inte har varmluftsugn sätter du ugnen på 150 grader och gör i övrigt på samma sätt.


8 kommentarer:

  1. Ja, de här bröden är så beroendeframkallande. Jag visste inte det om majsmjölet, tack för upplysningen. Önskar dig en skön helg.

    SvaraRadera
  2. "om du är av sorten som vill ha ordning och reda" hihi jag känner mig lite träffad! :-)
    Fröknäcke finns ju i många varianter, men jag har aldrig sett eller provat att ha bovete i! Måste provas!
    Ha en trevlig helg! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då måste du verkligen pröva det här, det är såååå gott! Och du, det är inte fel att ha ordning och reda. Men ibland kan det vara skönt att ta det lite som det kommer. Och i det här fallet att bryta brödet lite "hipp som ha". Ha en fortsatt fin helg du också! kram!

      Radera
  3. Det är så gott med fröknäcke, och verkligen beroendeframkallande!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många varianter, och jag har prövat flera, men det här är verkligen en favorit. Testa! Du kommer inte att ångra dig! Kram!

      Radera
  4. Härligt med ett fröknäcke som inte BARA är frön. Blir bättre konsistens med en del mjöl också. Ser jättegott ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan inte få nog, Sara! Jag har precis satt in en ny omgång i ugnen, den andra försvann med blixtens hastighet. Men nu hade jag inte tillräckligt med kikärtsmjöl, så jag tog hälften hirsmjöl också. Tror det blir bra också. Ha en fortsatt fin lördag!

      Radera