torsdag 21 november 2013

Restfest. Köttsoppa med pulled pork och rotfrukter



Idag blir det inte något regelrätt recept, utan bara ett tips på vad du kan göra med överbliven pulled pork.

För ett tag sedan delade jag ju med mig av ett recept på just pulled pork på bloggen, och det blev så lyckat så det dröjde inte länge förrän jag gjorde en ny omgång. Den här gången gned jag in karrén med en blandning av tacokrydda och chilisås, och hade massor med lök, vitlök och morötter runtomkring. Det blev supersupergott! Det blev också ganska mycket av den smakrika skyn över, och den sparade jag tillsammans med kött- och grönsaksresterna.

Några dagar senare skulle jag ta hand om resterna till lunch, och då gjorde jag helt enkelt en soppa. Jag spädde med lite vatten, förstärkte smaken med kycklingfond, och kokade alltsammans med tillskott av lite mer morötter och en bit tärnad kålrot tills rotsakerna mjuknat. En drös persilja på det hela, och det blev en jättegod lunchsoppa! Rester kan verkligen smaka fest!

Här får du några fler tips på vad du så småningom kan göra med olika rester, eller med sånt som inte blivit riktigt som du tänkt dig.

Ha en härlig dag allihop! Själv ska jag baka en glutenfri mjuk pepparkaka som jag tänker bjuda er på om någon dag - om det blir som jag tänkt mig! 

2 kommentarer:

  1. Restfest - vilket fantastiskt ord!
    Den som ändå hade lite Pulled pork "skräpandes" i kylen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, då får du se till att fixa det Kim! Det är ju SÅÅÅÅ gott! Tack för kommentaren och varmt välkommen tillbaka!

      Radera