lördag 30 november 2013

Goda frökex - till ostbrickan eller glöggminglet



De här goda frökexen snodde jag ganska spontant ihop igår, när jag skulle ha några vänner på glöggmingel och lunch. Egentligen hade jag tänkt köpa kex, men insåg att jag hade missat det. Hursomhelst blev kexen uppskattade, så här får ni också del av receptet.

Kexen är superlätta att göra, och passar lika bra med ost och marmelad, som med någon salt röra.
Jag gjorde 20 kex, men de kan göras både större och mindre efter behov.

Ha en fin lördag allihop, och glöm inte att sätta upp adventsstjärnan och tända det första ljuset i adventsstaken, för i morgon är det ju Första Advent!

2 äggvitor från stora ekologiska ägg
1 dl pumpafrön
1 dl solrosfrön
1 dl oskalade sesamfrön
1 dl mandelmjöl
1 msk fiberhusk
1 msk smulad Kunglig Salladskrydda - eller annan valfri kryddblandning

Vispa upp äggvitorna i en skål, ungefär som till vispad grädde.
Rör ned frön, mjöl, husk och krydda och blanda om ordentligt.
Låt svälla 10 minuter.
Gnid in händerna med olivolja och rulla bollar av smeten. Lägg på bakpapprad plåt.
Ta ytterligare lite olivolja på fingrarna och platta ut kexen så tunt som möjligt.
Grädda i 175 grader, ca 15 - 17 minuter.
Dra över papperet med kakorna på ett galler och låt svalna.







4 kommentarer:

  1. Mmm...så gott! Jag har också bakat frökex fast med pepparkakskrydda, blev jättegott! :)
    Kika in hos mig idag, jag bjuder på en jullåt jag spelade in fredags! :)
    Trevlig 1:a advent!
    Kramar!
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter spännande med pepparkakskryddade frökex! Klart jag ska kika in hos dig! Ha en fin 1:a advent du också! Kram!

      Radera
  2. mmm det ser gott och nyttigt ut !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mo, vad roligt att du hittat till min blogg! Välkommen tillbaka när du har tid och lust! Kexen är knaprigt goda, och visst är de nyttiga också.

      Radera