måndag 25 november 2013

Broccolisoppa igen - den här gången på LCHF-vis



Broccolisoppa har jag bjudit på tidigare, så det är ingen större nyhet. Det här är en variation på gammalt tema, men den här gången lite mer enligt LCHF-stuk. Nejdå, jag har inte gått över till LCHF generellt, men jag försöker hålla igen lite på onödiga kolhydrater emellanåt, och då blir det ibland att jag lagar mat som är lite mer LCHF-inspirerad. Men potatis, rotfrukter och andra frukter överger jag aldrig, så någon helt renlärig LCHF-are blir jag aldrig!

Till soppan blev det mitt härliga glutenfria knäcke med ost på. Ha en bra Köttfri måndag allihop!

500 g färsk broccoli - även blad och stjälk
3 vitlöksklyftor
2 tärningar buljong - eller motsvarande mängd buljongpulver
8 dl vatten
1 dl grädde
1 dl smetana
1 dl färskost - eventuellt med någon smak, t ex örter och vitlök

Ansa broccolin, bryt i buketter och skär stjälkarna i mindre bitar.
Koka upp vatten med buljongtärning/pulver, och lägg i broccoli och vitlök.
Låt småkoka under lock tills det känns mjukt och mixvänligt, ca 6 minuter.
Tillsätt grädde, smetana och färskost och mixa soppan slät och krämig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar