fredag 15 november 2013

Glutenfri tryffelkaka med mandelmjöl och massor med färska bär




I november duggar födelsedagarna tätt i familjen, och idag är det min tur. Det har gått ganska många solvarv sedan min älskade far klädde sig i frack och välkomnade mig till den här världen. Firarläge med andra ord! I söndags gjorde vi gemensam sak och firade både födelsedagar och fars dag med pompa och ståt!

Den här läckra tryffelkakan blev en bra avslutning efter smörgåstårtan, och den kan vi med snövitt samvete ta både en och två bitar av. Choklad borde skrivas ut som antideppmedicin nu i gråa november, kokosolja är mumsmums för tarmbakterierna, och mandelmjöl är också supernyttigt och lär skydda mot oxidativ stress. Antioxidantrika bär därtill, så kan det knappast bli bättre. Dessutom är kakan jättejättegod och kommer med all säkerhet att repriseras vid andra festliga tillfällen här i huset!!

För ett helt mjölkfritt alternativ väljer du s k veganchoklad som är baserad på ris eller soja, samt något gräddalternativ som du tål.

Jag är så tacksam att jag får fira ännu en födelsedag, och jag hoppas ni vill fira tillsammans med mig! Ha en fin inledning på helgen allihop!

100 g mörk choklad av bra kvalitet, 74%
100 g kallpressad kokosolja

3 stora ekologiska ägg + 1 extra äggvita
3/4 dl kokosblomssocker
1 tsk äkta vaniljpulver
2 dl mandelmjöl
1 tsk bakpulver
1 krm salt

Glasyr: ½ dl grädde, 100 g mörk choklad med hallonsmak + 25 g vit choklad

Garnering: 1 ask hallon, 1 ask blåbär, samt röda vinbär från min egen frys

Tillbehör: lättvispad grädde

Börja med att smälta choklad och kokosolja i vattenbad. Rör så allt smälter och ställ att svalna.
Vispa därefter först äggvita och salt till hårt skum.
Flytta över vispen till ägg, socker och vaniljpulver, och vispa pösigt och fluffigt.
Häll ned chokladblandningen och fortsätt vispa med elvispen på lågt varvtal så det blir en tjock smet.
Blanda mandelmjöl och bakpulver och sikta ned i smeten.
Vänd slutligen ned den vispade äggvitan och blanda om försiktigt men väl, förslagsvis med en slickepott.
Häll smeten i en smord rund springform, fodrad med bakplåtspapper, och grädda i 170 graders värme knappt 15 minuter. Låt svalna och lossa formen försiktigt.
Koka upp grädde och bryt ned chokladen. Rör om så allt blandas och smälter. Glasera kakan, ställ kallt och garnera med bär strax innan servering.

Det går utmärkt att frysa kakan. Det kan bildas lite kondens när den tinas, men fukten sugs lätt upp med lite hushållspapper.









6 kommentarer:

  1. Grattis på födelsedagen! Vilken fin tårta, ser mycket god ut.

    SvaraRadera
  2. Visst är det härligt med födelsedagar! Och tur att man kan fira lite i mörka november! Stort Grattis på din dag!

    SvaraRadera
  3. Grattis världens bästa mamma! Puss

    SvaraRadera
  4. Stort grattis på din dag!
    Kakan ser fantastirskt god ut! Smaskens! :)
    ha en fin födelsedag idag! :)
    Kramar!
    //Lana

    SvaraRadera
  5. Hoppas du får en dag fylld med glada överraskningar!

    SvaraRadera
  6. Tack ska ni ha allihop!!! Det är förvisso inte så kul att bli gammal, men alternativet är ju onekligen värre. Jag är tacksam över att jag är så pass kurant som jag är, och hoppas få hänga med ett tag till. Och - som jag alltid säger - det viktiga är inte hur gammal man ÄR, utan HUR man är gammal! Ha en bra helg allihop!

    SvaraRadera