torsdag 14 november 2013

Ännu en variation på grovt glutenfritt formbröd - med sesamfrön, hampafrön, teffmjöl, hirsmjöl och havtornspulver




Tja, då var det alltså dags för brödbak igen. Det blev en variation på gammal tema, men med några ingredienser utbytta mot tidigare bakomgångar. Det jag vill visa är egentligen att det går att blanda och variera nästan hursomhelst med olika mjöl och fröer, bara mängderna är ungefär desamma i slutändan. Brödet blev gott och saftigt och passar förträffligt till morgonmackan eller till mellanmål. Det är fullt av fibrer, mineraler och nyttiga fettsyror, så lång från färdigskivat ljust, fryst köpeglutenbröd man kan komma. Klart att du ska baka eget bröd! Det är inte ett dugg svårt, och blir sååååå mycket godare! Lycka till med bakandet!

50 g färsk jäst
5 dl vattten
½ dl hampaolja - kan bytas mot rapsolja, mandelolja, pumpakärnolja eller kokosolja
1/4 dl dadelsirap eller råsirap
½ dl nyponmjöl malt av hela nyponet
2 msk havtornspulver
½ dl oskalade sesamfrön
1 dl krossade linfrön
1 dl skalade hampafrön
1 dl pumpafrön
2 dl grova boveteflingor
2 dl brunt hirsmjöl
2 dl ljust teffmjöl
1 tsk salt
2 msk husk

Ljumma vattnet till ca 34 grader och lös jästen i lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet och därefter alla ingredienser i turordning fram till mjölet.
Blanda hirsmjöl, teffmjöl, salt och husk, och tillsätt lite i taget medan maskinen är igång.
Arbeta degen väl på lågt varvtal 12 - 15 minuter, och klicka sedan upp den i en väl smord form på ca 1,5 - 1,8 liter. Slå formen några gånger mot hårt underlag så det inte bildas luftfickor, och jämna till ytan med lätt oljade fingrar.
Täck över och låt jäsa dragfritt en timme. Pensla ev med ljummet vatten och strö över frön av något slag.
In i ugnen på 225 grader och grädda 15 minuter, innan du sänker värmen till 175 grader och gräddar ytterligare en timme och en kvart. Låt eftergrädda 10 minuter utan form och med ugnen avstängd.
Linda in brödet väl i bakdukar och låt det svalna på galler, innan du skivar det tunt och fryser in det som inte går åt de närmaste dagarna.

Under den här fliken hittar du massor med goda och nyttiga glutenfria bröd, och här hittar du lite tips för glutenfri bakning.

6 kommentarer:

  1. Gott, gott! Havtornspulver har jag ju också hemma! Ska också tillsätta i mitt bröd nästa gång jag bakar!
    H en toppen dag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Havtornspulvret kan du tillsätta i vilket bröd som helst. Det märks inte så mycket i smaken men bidrar med en massa nyttigheter. Ha det gott du också!

      Radera
  2. Brödet ser otroligt gott ut! Helst äter jag mörkt bröd med tuggmotstånd, har väldigt svårt för ljust bröd som är bara luft. Ha en fin dag, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också mörka bröd och är inte så mycket för "luftbröd". Det ska ju kännas att man biter i en brödbit! Kram tillbaka!

      Radera
  3. Jag gräver mig faktiskt igenom ditt brödarkiv och inspireras och inspireras mer! Snart ska jag hinna testa att baka glutenfritt, jag med :p Vill ha ett juligt bröd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt, Sara! Hoppas du får tips och idéer som du kan omsätta. Ett juligt bröd är på gång, men behöver förfinas innan det kommer på bloggen.

      Radera