lördag 2 november 2013

Glutenfritt äppelflan med färskost, taleggio, honung och rosmarin



Det här är en sån där alltietträtt ni vet, ostbricka och efterrätt på en och samma gång. Experimentet föll väldigt väl ut, så jag delar gärna med mig av receptet. För sent kom jag på att det nog skulle ha varit gott med lite hackad mandel eller hackade pistaschnötter på också, men det kan du ju lägga till om du har lust. Jag föreställer mig att det också skulle vara jättegott med tunna pumpaklyftor som ett alternativ till äpple. Passar ju bra i dessa halloweentider.

Taleggio är en halvmjuk, italiensk, komjölksbaserad ost som är en favorit hos mig. Den är mild men ändå smakrik, och finns i lite olika varianter. Du kan byta till någon annan ost om du föredrar det. Getost  av något slag passar säkert också bra.

Så här gör du:

1 dl mandelmjöl
1 dl rårismjöl
2 msk kokosnötsmjöl
1 msk kokosblomssocker
2 tsk fiberhusk
½ tsk bakpulver
50 g smör - laktosfritt eller vanligt, alternativt mjölkfritt margarin
(½ - 1 msk kallt vatten)

2 msk naturell färskost
1 krm vaniljpulver
1 krm nystött kardemumma
1 äggula

1 stort eller 2 mindre äpplen
ca 80 g kantskuren taleggio
2 tsk flytande honung
(någon matsked hackad mandel eller nötter)

några små kvistar rosmarin till garnering

Mixa ihop botten till flanet och låt det vila kallt i kylskåp en timme. Degen känns ungefär som en vanlig pajdeg. Jag har gjort flanet två gånger, och ena gången behövde jag inget vatten, medan jag den andra gången var tvungen tillsätta lite vatten för att degen skulle gå ihop. Känn dig fram.
Kavla/tryck ut till en rektangel på ett bakplåtspapper, ca 18 x 21 cm,  och nyp till lite i kanterna så inte fyllningen rinner ut. Nagga botten med en gaffel.
Förgrädda botten 5 minuter i 180 graders ugnsvärme. Låt svalna lite.
Rör ihop färskost, vaniljpulver, kardemumma och drygt hälften av äggulan och bred över botten.
Skär taleggion i skivor, skala, kärna ur och skär äpplet i tunna klyftor.
Fördela på flanet och ringla över honung. Pensla kanterna med den kvarvarande äggulan utrörd med några droppar vatten, och grädda flanet i 180 graders ugnsvärme ca 20 minuter.
Garnera med färsk rosmarin. Servera flanet en aning ljummet.
Det räcker till 4 - 6 personer.

Tips: Andra gången jag gjorde flanet bredde jag på nyponmarmelad i stället för färskostfyllning, därefter äpplen, hyvlat smör och mandelspån. Det blev också väldigt gott.

Önskar er alla en fin Allhelgonadag!









2 kommentarer: