söndag 24 november 2013

Lyxig italiensk paj med salsiccia, kronärtskockor, mozarella och ugnsbakade tomater



Det här är en riktigt lyxig paj med italienska smaker och med fyllning av salsiccia, grillade kronärtkockshjärtan, mozarella och ugnsbakade tomater. De ugnsbakade körsbärstomaterna gör jag en sats av då och då, och använder till allt möjligt, som tillbehör både till kött, fisk och vegetariska rätter, eller i pajer och pastarätter.

För ett laktosfritt alternativ väljer du helt enkelt laktosfri mozarella, laktosfritt smör och laktosfri grädde. Helt mjölkfri blir pajen om du använder mjölkfritt margarin, tofu i stället för mozarella (alternativt s k veganmozarella som finns i en del butiker) samt någon gräddersättning som du tål.

Har du inga bekymmer med glutenintolerans kan du självklart använda din vanliga pajdeg och i övrigt följa receptet.

Lilla I nobbade den här pajen, men vi andra mumsade gladeligen i oss och tyckte det var jättegott.

2 dl rårismjöl
1 dl hirsmjöl
2 msk PO-fiber
100 g smör
1/4 dl iskallt vatten

ca 225 - 250 g rå salsiccia
2 vitlöksklyftor
125 g mozarella - en "boll"
1 burk grillade eller örtmarinerade kronärtskockshjärtan, 184 g
ca 30 små ugnsbakade körsbärstomater- den här gången kryddade med timjan i stället för körvel
1 - 2 tsk Café de Paris krydda - eller annan valfri krydda
olivolja till stekning

4 ägg
3 dl grädde
lite salt från kvarn

Mixa snabbt ihop pajdegen, tryck ut i en väl smord pajform, nagga botten, och ställ kallt i kylskåpet minst en halvtimme att stadga sig.
Förgrädda pajskalet 8 minuter i 200 graders ugnsvärme.
Flå skinnet av salsiccian, och finfördela den. Skala och flisa vitlöken. Fräs alltsammans i olivolja tills vitlöken mjuknar och salsiccian blir smulig. Låt överflödig olja rinna av.
Skär mozarella och kronärtskockshjärtan i mindre bitar.
Fördela salsicciaröran, kronärtskockshjärtan, mozarella och tomater i pajskalet och strö över kryddan.
Vispa ihop ägg och grädde med lite salt, men var försiktig eftersom ingredienserna är smakrika. Slå äggsmeten över pajen och fortsätt grädda i samma ugnsvärme en halvtimme, eller tills äggstanningen stannat.

Ha nu en riktigt fin söndag allihop! Tänk, idag är det precis en månad kvar till julafton!









6 kommentarer:

  1. åh, så gott! Jag älskar paj! :)
    Kanske till nästa vecka ska jag också laga nån paj, då jag har fått hem min nya pajform jag beställde från Bagaren&Kocken! :)
    Ha en toppen dag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att inviga en ny pajform. Får jag gissa att den är röd? Kram!

      Radera
  2. Härligt med paj vilka härliga smaker du kombinerat:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan verkligen rekommendera pajen, som blev riktigt god. Ha det bra Milla!

      Radera
  3. JA du känner ju oss och vet vad vi gillar (förmodligen i alla fall) så det är väl ingen överraskning att vi bara behöver läsa de fyra första raderna för att falla som furor för pajen! Helt i våra smaker.

    Ha en fin vecka Kjersti,
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, LITE känner jag er ju, och vet att ni liksom jag har en faiblesse för italienska smaker. Vore kul att träffa er i verkliga livet också nån gång, och inte bara i bloggrymden. Här faller folk som furor omkring mig också - fast av andra anledningar! Hoppas, hoppas jag klarar mig! Ha en fortsatt fin vecka ni också. Kram!

      Radera