tisdag 26 november 2013

Julkryddad risflingegröt med egengjord mandelmjölk



Alla varma och julkryddiga dofter som sprider sig överallt är nästan det enda som kan få mig att uthärda den här mörka och kalla årstiden. Men snart är det advent kära ni, och då brukar det lätta lite i mitt sinne. Alla glimmande adventsljus sprider hopp om att det snart ska ljusna igen.

Ett sätt att förjaga dysterheten är alltså att slösa med juliga kryddor. Här har de fått sätta smak på min morgongröt. Det blir en rejäl portion, så det räcker nog till en smakportion till tomten också. Ropa på honom vetja! Jag tror han vill smaka!

Kvällen innan förbereder du för mandelmjölken, och lägger 2½ dl (ca 170 g) skållade och skalade mandlar i blöt i 6 dl kallt, friskt vatten. Låt stå övertäckt med lock till morgonen. På morgonen mixar du alltsammans några minuter i en mixer. Jag hoppas du har en bra och stark mixer. Det blir en tjock mjölkvit vätska. Låt rinna av väl i en finmaskig sil eller i en särskild nötpåse som finns att köpa lite varstans. Det blir lite knappt 6 dl härlig mandelmjölk av den här satsen. Det är klart du ska göra egen mandelmjölk! Den färdiga som finns att köpa innehåller en hel del onödiga tillsatser, och är hälften så god som den egengjorda! Så till gröten.

2 dl av mandelmjölken
2 tsk kallpressad kokosolja
½ tsk malen kanel
½ tsk malen ingefära
1 krm malda kryddnejlikor
1 krm finstött kardemumma
1 krm mald pomerans
(2 krm vaniljpulver)
3/4 dl grova risflingor - Spielberger eller Biofood har båda bra sorter

Till servering: färska dadlar eller mjuktorkade fikon, mandelmjölk samt eventuellt lite dadelsirap eller yaconsirap om du vill ha mer sötma.

Koka upp mjölk med olja och kryddor och vispa så det blandas. Rör ned risflingorna och låt småkoka under lock 5 - 6 minuter.
Servera genast gröten med en del av den resterande mandelmjölken (jag sparade knappt 2 dl till en smoothie) och hackade färska dadlar. Personligen tycker jag att sötman från dadlarna räcker gott och väl, men om du vill kan du ringla lite sirap över gröten också.

Tänd ett ljus och sätt på lite härlig musik, så kommer det här att bli en riktigt bra dag! Och känner du för en riktigt lyxig saffransgröt med hirsmannagryn i stället hittar du ett gott förslag här. Ha en fin dag och var rädd om dig!









4 kommentarer:

  1. Vilken god och värmande gröt. Kan känna doften ända hit. I Amsterdam har vi haft lite kyligare väder, runt +4, men nu lovas det till slutet av veckan +10. Så inga minusgrader än så länge. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Katarina! Här har vargavintern inte heller kommit än så länge. Skönt tycker jag!

      Radera
  2. Åh vad gott! Jag har precis börjat äta gröt på morgonen igen. Så värmande när det är såhär ruggigt ute! Har varit sugen på att testa mandelmjölk länge. Nu måste jag nästan göra det :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu är det grötväder. Klart du ska göra egen mandelmjölk! Superenkelt och supergott!

      Radera