lördag 23 november 2013

Glutenfri mjuk pepparkaka - med bara naturliga ingredienser



Jag har gjort åtskilliga mjuka pepparkakor sedan jag insåg att jag var glutenintolerant för sisådär snart 10 år sedan. Med varierande resultat måste jag tillägga. En del har blivit ganska kompakta, en del har blivit "soggiga", men den här varianten är jag så nöjd med att jag tänkte dela med mig av receptet. Det är lite för kylslaget för att rusa ut naken och skrika "Heureka" som Archimedes lär ha gjort när han kom på sin berömda princip, men nog kan jag ta en liten piruett här hemma i köket i all stillhet! Jag kom ju på principen!

Kakan smakar så där riktigt pepparkakigt som den ska göra, och den är tung och saftig i konsistensen. Testa och bjud familj eller arbetskamrater på den, och se om de känner någon skillnad mot "vanlig" mjuk pepparkaka. Om man vill ta ut svängarna kan man servera en klick smetana och lite rårörd lingonsylt till. Det är inte alls omöjligt att man vill det!

Om du tål vanlig mjölk rekommenderar jag att du använder ohomogeniserad lantmjölk, där mjölkproteinerna inte har slagits sönder. Många anser att den är lättare för kroppen att hantera och tillgodogöra sig. Jag använde dock laktosfri mjölk eftersom en av döttrarna är laktosintolerant och jag vill att hon också ska få njuta av kakan..

Förresten, du har väl sett att jag samlat mina julfavoriter i ett särskilt inlägg? Här har du det. Hoppas du kan hitta något som passar.

125 g smör - vanligt, laktosfritt eller alternativt mjölkfritt margarin
1½ dl mjölk
1 msk fiberhusk

2 dl rårismjöl
1 dl durramjöl
1 dl kokosblomssocker
½ tsk äkta vaniljpulver
2½ tsk bakpulver
1 tsk mald kanel
1 tsk mald ingefära
1 tsk malda kryddnejlikor
½ tsk malda pomeransskal

1 dl rårörd lingonsylt
3 stora, ekologiska ägg - delade i gulor och vitor

Smält smöret och tillsätt mjölken. Vispa ned fiberhusken, lite i taget och under oavbruten vispning så det inte klumpar sig. Låt svalna till rumstemperatur. Konsistensen blir ungefär som mannagrynsgröt.
Blanda alla torra ingredienser i en rymlig skål och rör om. Tryck ut eventuella mjöl- eller sockerklumpar.
Tillsätt lingonsylten.
Vispa äggvitorna fluffiga, men inte lika hårt som till maräng.
Lägg gulorna i huskblandningen och vispa fluffigt.
Blanda nu ned husk/ägguleblandningen i det torra, och vänd sedan ned de vispade äggvitorna. Blanda om väl. Smeten blir ganska tjock i konsistensen.
Klicka ned smeten i en väl smord och eventuellt även bröad springform och jämna till ytan.
Grädda längst ned i ugnen på 170 grader ca 38 - 40 minuter. Känn med sticka att kakan är färdig.
Låt kakan vila i formen 5 minuter och stjälp sedan upp på fat. Diska ur formen och låt kakan kallna under den.

Jag använde min älskade mer än hundra år gamla bakform, som min mormor använde i sitt bageri i slutet av 1800-talet. Den har nog huserat åtskilliga mjuka kakor, både pepparkakor och andra.
















4 kommentarer:

  1. Så underbart gott! Här ska det nog också bakas något med pepparkakskrydda! :)
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut du ska göra Lana! Pepparkaksdoften - och smaken - hör advent och julen till! Ha en fortsatt fin helg!

      Radera
  2. Du ska bara vetahur glad du gjorde mig nu, Kjersti! Jag älskar, älskar, älskar mjuk pepparkaka och vill ju egentligen inte äta vanlig eftersom jag får så ont i magen... Men det är svårt att låta bli. Nu kan jag baka den här istället! Tusen tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad roligt, Sara! Hoppas du blir lika nöjd med kakan som jag är. Berätta gärna vad du tycker när du testat. Ha en fin lördagskväll!

      Radera