onsdag 6 november 2013

Mättande glutenfri frukostgröt med krossat bovete, linfrön, pumpafrön och blåbär



Nu är det som jag tidigare sagt gröt som gäller för att jag ska bli varm och glad i magen när morgonrusket känns som värst, när det piper och viner överallt och regnet slår mot fönsterrutan, och när jag knappast vill kravla mig upp ur den goa sängvärmen. Det krävs allvarliga förhandlingar med mitt bättre jag och ett idogt affirmerande för att jag till slut ska masa mig upp och ta itu med dagens göromål. Efter frukost och en bamsekopp med kaffe känns det i alla fall LITE bättre!

Jag gör nästan aldrig gröten helt lika, utan varierar den med olika gryn, frön, bär/grönsakspulver, kakao, kryddor och frukter/bär för att näringsmässigt få en så allsidig mix som möjligt.

Under den här fliken hittar du förslag på andra goda och nyttiga frukostar.

Så här blev gröten häromdagen.

2 dl vatten
3 msk krossat bovete
1 msk krossade linfrön
1 msk pumpafrön
1 msk frystorkade blåbär

Till servering: ½ Kravbanan, egengjord mandelmjölk och lite agavesirap eller flytande honung

Skölj först bovetekrosset noggrant  i ljummet vatten. Blanda sedan alla ingredienser i en kastrull på kvällen och låt stå med lock på över natten.
Koka upp och låt småkoka under lock knappt 8 minuter.
Servera med skivad banan och valfri mjölk. Ringla ev lite flytande honung eller agavesirap över.






4 kommentarer:

  1. Så gott! Bovete i klar favorit hemma hos oss! :)
    Ha en toppen kväll!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bovetegröt i olika former är favorit här också. Gott, nyttigt, lättlagat och mättande. Kram till dig också!

      Radera
  2. Hej! Fantastiska recept! Har du något bra tips på vad man kan göra med fibrex?
    Hälsningar Paula i Karlskrona som tittar in ibland för inspiration.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Paula! Så glad jag blir om jag kan inspirera dig. Du är sååå välkommen att titta in närhelst du har lust! Fibrex använder jag främst i mina grova, glutenfria bröd för att göra dem saftigare och öka på fiberinnehållet. Jag brukar också ofta ha det i stället för ströbröd i köttbullar och köttfärsbiffar, och ibland tillsätter jag någon matsked i min frukostgröt eller i pajdegen. Du kan också ha det i pannkakor eller potatisbullar. Ha en fortsatt fin söndag!

      Radera