söndag 10 november 2013

Köttfärsbiffar med lite annorlunda smaksättning av soltorkad tomatcrème och rouille



Idag är det Fars dag, och jag vill passa på att gratta alla fäder. Hoppas att ni får en fin dag, och att ni känner er uppskattade. Det är inte alltid så lätt att vara en bra far - lika lite som det är lätt att alltid vara en bra mor. Det är svårt att orka och räcka till för allt som man skulle vilja. Men jag säger som jag alltid gör. En bra grundvaccination med kärlek är ett gott skydd mot mycket här i världen, och det önskar jag att alla barn skulle få av sina pappor. Och alla ni pappor - och mammor - good enough räcker en bra bit på vägen. Och du som inte hunnit klura på någon bra present att uppvakta din pappa med, det är inte för sent att göra honom till fotbollsfarsa. Då hjälper du samtidigt små killar och tjejer som inte har någon egen pappa att fira.

Köttfärsbiffar bjuder jag på idag igen, men denna gång med lite annorlunda smaksättning. Tänk att köttfärsbiffar kan smaka så olika, beroende på vad man smaksätter med! Och tja, ni får tro mig på mitt ord att de var supergoda. Bilden skulle förmodligen kunna tjäna som ett avskräckande exempel på hur man INTE ska ta ett foto, men höstmörker, dålig belysning, hunger och skralt tålamod gjorde sitt till!

Krämen av soltorkade tomater hade jag köpt på italienska delikatessbutiken Martina här i Uppsala, men liknande finns att köpa även i vanliga livsmedelsbutiker.

Jag önskar er alla en fin söndag!

500 g nötfärs
1 dl fullkornsflingor av ris
1 dl vatten
1 stort ägg
1 pressad vitlöksklyfta
2 msk soltorkad tomatcrème
½ msk rouille - eller annan valfri kryddblandning
salt och peppar från kvarn - några varv
1 liten bunt färsk basilika
smör/olivolja

1 stort blomkålshuvud + vatten + lite lantbuljongpulver
1 vitlöksklyfta
75 g buffelost
2 msk majonnäs
1 msk smetana
(salt och vitpeppar)

Lägg flingorna i blöt i vatten 10 minuter. Rör ned ägg, vitlök, tomatcrème, krydda, sallt, peppar och finhackad basilika och blanda om väl. Rör ned färsen och rör till en smidig blandning.
Forma biffar med oljade händer och bryn dem vackert bruna på båda sidor i en blandning av smör och olivolja.
Efterstek ca 6 - 8 minuter i ugnen på drygt 200 grader.

Till blomkålsstompet kokar du blomkålen mjuk i vatten med lite buljongpulver.
Häll av och mosa/stöt det. Riv ned osten i det varma moset och pressa ned vitlök. Blanda ned majonnäs och smetana och rör om till ett fluffigt mos. Smaka ev av med lite salt eller vitpeppar från kvarn.






 

4 kommentarer:

  1. Läckra biffar, det syns trots bristen på ljus och tålamod :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Sara för att du överser med bristerna! Biffarna var verkligen goda, men uj vad svårt det är att få till bra bilder nu i mörkret. I alla fall när man som jag har en väldigt enkel kamera och ingen bra utrustning i övrigt heller. Men, men, det kan inte hjälpas.

      Radera
  2. Svar
    1. Tack Marie! Festligt med en julblogg! Blev så glad när jag såg att du puffade för Läkarmissionens Aktion Julklappen. Ha det gott!

      Radera