lördag 16 november 2013

Smakrika köttbullar på LCHF-vis med trattkantarellsås och blomkålsris



Jag har faktiskt aldrig gjort blomkålsris tidigare, men har sett det otaliga gånger på olika bloggar, så nu tänkte jag att det var på tiden. Till det gjorde jag jättegoda köttbullar och en krämig sås på torkade trattkantareller. LCHF så det bara dånar om det! Men, men jag tog en klick lingonsylt också, så där sprack det! Du som är mer renlärig hoppar över sylten eller använder någon som är "LCHF-okej".

Supermesig bild, men gott var det!

500 g nötfärs
2 msk malda psylliumskal (Urtekrams), eller ca 1 msk vanlig Husk
3/4 dl grädde
1 stort ekologiskt ägg
2 pressade vitlöksklyftor
1 tsk Dijonsenap
1 tsk salt
1 tsk torkad oregano
1 tsk torkad timjan
1 tsk torkad basilika
smör/olivolja till stekning

20 g torkade trattisar eller annan valfri svamp
ca 3 dl grädde
1 msk kantarellfond
salt och svartpeppar från kvarn
smör/olja till stekning

1 stort blomkålshuvud + vatten + salt

Lägg psylliumskal att svälla i grädden 10 minuter. Rör om ordentligt så det inte blir klumpar.
Tillsätt ägg, vitlök, senap, salt och kryddor och blanda om. Rör ned färsen och blanda om till en smidig smet.
Forma köttbullar med lätt oljade händer. Stek bullarna på vanligt sätt i en blandning av smör och olja, ELLER gör som jag gjorde denna gång.
Koka upp lätt saltat vatten i en rymlig kastrull och lägg ned bullarna att förkoka. Jag gjorde i tre omgångar. De flyter upp till ytan när de är klara. Ta upp med hålslev och låt rinna av. På det här sättet kan du förbereda, och sedan steka bullarna strax innan det är dags att äta, så de får en fin och gyllenbrun stekyta.

Lägg svampen i blöt i god tid om du använder torkad. Låt rinna av och hacka grovt.
Fräs i smör/olja, krydda med salt och svartpeppar, och tillsätt grädde och fond. Låt svampsåsen/röran bli krämig och koka ihop några minuter.

Riv blomkålen på rivjärn eller i matberedare och vänd ned den i kokande saltat vatten. När vattnet kokat upp på nytt är blomkålsriset klart. Låt rinna av.

Lägg upp alltsammans och låt dig väl smaka av en riktigt god novembermiddag! Idag har ju solen letat sig fram ur gömmorna, så ha en riktigt härlig lördag allihop!







2 kommentarer:

  1. Blomkålsris åt jag en del av under den perioden när jag undvek det ena efter det andra i försök atthitta vad som nu verkar vara en glutenkänslighet. Nu var det längesen dock, så jag tackar för påminnelsen. Det är perfekt till sådan mat som du har här, rejäl husman! Känns fräscht med kålen till :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt var det första gången för mig, men definitivt inte den sista. Både gott och enkelt fixat.

      Radera