onsdag 27 november 2013

Glutenfri saffransbutterkaka med fyllning av hemgjord vaniljkräm - laktosfri eller mjölkfri vid behov



Det lutar åt den där nakendansen kära ni! Jag tror inte att Archimedes kunde ha gjort det bättre! Den här glutenfria saffransbutterkakan går inte av för hackor, den tillhör en av mina bättre uppfinningar.
Bjud den till adventsfika eller julaftonsfika, och både glutenintoleranta och "vanligt folk" kommer att mumsa i sig utan en tanke på att det dessutom är allergivänligt. Fylld med egengjord vaniljkräm är den en riktig godsak.

Att göra egen vaniljkräm är busenkelt och blir SÅ mycket godare än pulverkräm (sorry, Ekström & Co). Kan du räkna till ett så är det ingen match. Lilla I som nyss fyllt två år kan räkna till tio, så det ska du väl klara! All kräm går inte åt, men det är svårt att göra en mindre sats. Spara det som blir över, så får du tips i morgon på vad du kan göra med resten. Krämen kan sparas några dagar i kylskåpet.

Börja med att göra vaniljkrämen som ska svalna. Gör den gärna dagen innan.

1 ekologiskt ägg
1 dl grädde - vanlig, laktosfri eller något mjölkfritt alternativ
1 msk ljust rårörssocker
1 msk maizena
1 msk vaniljsocker

Vispa ihop allt utom vaniljsocker i en rostfri kastrull, och sjud på svag värme tills det börjar tjockna. Ta då genast från värmen och vispa kraftigt. Blir det för varmt kan det lätt bli äggröra i stället, men du kan - om det olyckas - rädda krämen genom att ställa kastrullen i kallt vatten och vispa riktigt kraftigt tills den går ihop. Tillsätt vaniljsocker och låt krämen kallna helt i kylskåp så tjocknar den ytterligare.

Och så bulldegen:

75 g smör - vanligt, laktosfritt eller mjölkfritt margarin
1½ dl mjölk - vanlig, laktosfri eller mjölkfritt alternativ
1 msk fiberhusk

30 g röd jäst + 1 msk mjölk
1 stort ekologiskt ägg
½ dl ljust rårörssocker
2 + ½ dl rårismjöl - knappt
2 krm bakpulver
1 påse saffran
1 krm salt
1 krm vaniljextrakt

Fyllning:
35 - 40 g riktigt mjukt och rumsvarmt smör - vanligt, laktosfritt eller mjölkfritt margarin
½ tsk vaniljpulver eller 1 tsk vaniljsocker
1 tsk malen kanel

Pensling: 1 äggula + några droppar vatten, samt ett par matskedar flagad mandel att strö över
Eventuell glasyr: kokosblomsflorsocker eller vanligt florsocker utrört med lite vatten

Smält smöret och tillsätt mjölken. Vispa ned husken lite i taget och under ständig vispning, tills det blir som en mannagrynsgröt. Häll gröten i matberedaren. Den ska svalna till knappt fingervärme.
Lös jästen i en matsked mjölk och rör ned i gröten tillsammans med socker, vaniljextrakt och rumsvarmt ägg.
Kör igång maskinen på lågt varvtal. När allt blandats tillsätter du 2 dl mjöl blandat med bakpulver, salt och saffran, lite i taget. Arbeta degen väl, 10 - 12 minuter, täck över och låt jäsa 45 - 50 minuter.
Rör under tiden ihop fyllningen av smör, vaniljpulver och kanel.
Ta upp degen på bakbordet och arbeta igenom den med en aning extra mjöl. Degen är lätt att arbeta med så förmodligen behöver du inte hela den halva decilitern extramjöl.
Kavla eller tryck ut degen till en fyrkantig platta på ca 30 x 20 cm och bred över fyllningen.
Rulla ihop som en rulltårta och skär i bitar, 9 - 10 stycken.
Lägg tätt på högkant i en smord form med löstagbar kant. Jag fäste också ett bakpapper i botten. Gör en fördjupning i bullarna och spritsa eller klicka i vaniljkrämen. Täck över och låt jäsa en halvtimme lite drygt.
Pensla med äggula och strö över flagad mandel.
Baka i ugnen på 180 grader ca en halvtimme. Kanske lite drygt. Det beror lite på vilken form du har.
Lossa kanten på formen och dra över papperet med kakan till ett galler. Låt svalna.
Rör ev ut lite florsocker i vatten och ringla över kakan.

Den här degen kan du också göra vanliga saffransbullar eller lussekatter av. Om du gör lussekatter slopar du förstås fyllningen och garnerar i stället med russin (eller andra torkade bär) som fått mjukna i lite vatten. Lycka till med bakningen!


















16 kommentarer:

  1. Åh den ser ju ljuvlig ut! Jag har varit sjuk och inte hunnit baka något men nu har jag både "Lussebröd" och mjuk pepparkaka att prova! Tack! Ha en trevlig första advent! Nu blir livet lite ljusare igen :-). Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så tråkigt att du varit sjuk! Hoppas du piggar på dig och att baklusten återvänder. Kram!

      Radera
  2. Åh, den såg väldigt god ut! Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ÄR god. Jag har bakat den två gånger på raken och det har blivit lyckat båda gångerna, så jag tror jag kan gå i god för receptet.Ha det gott!

      Radera
  3. Ser ljuvligt gott ut! Kan riktigt känna lukten av saffran!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det gott med saffran! Jag är en hängiven saffranoman!

      Radera
  4. Oj, oj, oj, vad gott det låter! Mums!
    Ska kolla genom dina recept om till pepparkakor! :)
    Ha en toppen dag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får du göra Lana! Du hittar säkert något sätt att ändra recepten så de passar dig.
      Kram!

      Radera
  5. Åh vad gott det ser ut! Så fina bilder också!

    SvaraRadera
  6. Bakade den igår och den var helt ljuvligt god.... TACK för att du delar med dig av dina recept och kunnande jag har varit vetemjöl och mjölkprotein allergiker i ett år nu och gett mg tusan på att kunna leva som förut... nu tog du mig till en högre division med detta recept, så tack än en gång !!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad glad jag blir anonym!!! Den kommentaren kan jag leva på resten av dagen! Tack!

      Radera
    2. Anonym och anonym det fanns inget annat val för mig att kunna svara på än det... Ingbritt heter jag, och jag kommer att titta in till dig ofta hädanefter... sug åt dig av berömmet resten av veckan för det är du värd !!!

      Radera
    3. Tack igen Ing-Britt! Du anar inte vad sådana kommentarer betyder! Inte bara för berömmet - även om det ju alltid är trevligt med bekräftelse - utan för att det ger mig ett kvitto på att recepten fungerar även för andra. Du är varmt välkommen att titta in hos mig närhelst du har lust. Ha en fortsatt skön adventstid!

      Radera
  7. Oj, vad glad jag blev av att hitta det här receptet! Rårismjöl är det enda glutenfria mjölet jag har hemma och jag är supersugen på att göra lussekatter! Skall alldeles strax prova!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt Amelie! Då håller jag tummarna för att det blir bra. Hör gärna av dig igen och berätta. Lycka till och må så gott!

      Radera