tisdag 5 maj 2015

Hälsofrukost med glutenfri flinggröt och frukt



Även om det faktiskt är vår i almanackan, så är vissa majmorgnar riktigt, riktigt ruggiga med både kyla och bistra vindar. Då längtar man inte precis ihjäl sig efter en frukostsmoothie i form av glass. I alla fall gör inte jag det, nej då är det varm gröt som gäller. Den här varianten hittade vägen ned i min mage igår morse när vädret kändes grått och solen långt borta.

Jag inledde min frukost med att äta en fantastisk papaya, som gav mig en direktbiljett till min barndoms Kongo, där vi alltid började dagen med färsk frukt innan det var dags för gröt. Frukten fanns ju alldeles utanför knuten, både bananer, ananas, grapefrukt, apelsiner, ananas och papaya. Det var bara att ta för sig! Papaya åt vi väldigt ofta, dressad med lite pressad lime. Det är inte så ofta jag hittar fin papaya här hemma, men när jag gör det kan jag inte låta bli att köpa - trots att det är i dyraste laget. Vad gör man inte för en nostalgitripp!?

Kaffet hoppade jag förstås inte över! Jag behöver min morgonkopp för att komma på banan, men resten av dagen är det mest te som gäller. Förresten, ni glömmer väl inte bort att tävla om ett paket med olika teer? Gör inte det!

Det här blir lagom för en person:

1½ dl kallt vatten + ½ dl valfri mjölk (alternativt ½ dl vatten till)
1 msk hirsflingor
1 msk boveteflingor
1 msk glutenfria havregryn
1 msk hela chiafrön
4 strimlade mjuktorkade plommon, ca 25 g
1 krm salt

Till servering: valfri mjölk, kravbanan, eventuellt lite flytande honung eller agavesirap.

Lägg flingor, frön och plommon i blöt i över natten i vattnet. Sätt på lock.
Häll på mjölk - eller bara mer vatten om du föredrar det - och koka upp gröten tillsammans med salt. Låt småkoka under lock 5 minuter.
Servera genast med valfria tillbehör.

PS Den här frukosten är rena rama kicken för motsträviga magar kan jag upplysa om. Gröten innehåller mycket fibrer, och även vitaminer och mineraler, och papaya är bland det nyttigaste man kan äta. Den innehåller ett speciellt enzym, papain, som sätter fart på matspjälkningen och hjälper till att bryta ned protein och fett. Dessutom är den en bra vitamin källa. Det sägs också att den ger fin hy och hjälper till att skydda mot solens skadliga strålar, men det törs jag inte gå i god för. Hursomhelt är det en superfrukt. och GOD!!! Ibland kan jag nästan längta ihjäl mig efter en riktigt fin och mogen papaya. DS











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar