torsdag 7 maj 2015

Glutenfria surdegsbaguetter



Joodå, det går alldeles utmärkt att baka glutenfria surdegsbaguetter! Jag har testat och kan gå i god för det. Jag har gjort baguetter tidigare med glutenfritt surdegspulver, men den här gången använde jag "riktig" surdeg, som jag sparade från mitt förra surdegsbak med glutenfria surdegsfrallor. Grundreceptet i sin tur är efter Chrisbels recept, som du hittar här.

Jag ville ha ett neutralt bröd utan frön och nötter eftersom jag skulle göra små gratinerade snittar av det, men om du vill kan du tillsätta pumpafrön, nötter, solrosfrön eller torkade bär i baguetterna. Kom i så fall bara ihåg att ta undan ungefär två deciliter surdeg till kommande bak, innan du tillsätter det i degen.

Har du bara surdegsgrunden klar är brödet hur lättbakat som helst, och låter sig villigt formas till fina baguetter. Det enda du måste tänka på är att ta ut surdegen ur kylen i god tid, och att planera baket så att brödet kan jäsa den tid som behövs.

1 sats surdeg - ca 2 dl
5 dl ljummet vatten
2 msk dadelsirap eller ljus flytande honung eller ljus agavesirap
1/4 dl rapsolja
ca 7 - 7½ dl Chrisbel´s mjölmix
1 tsk salt

Lös surdegen i vattnet och tillsätt dadelsirap/honung och olja.
Blanda mjölet (den mindre mängden) med salt och tillsätt lite i taget.
Arbeta degen väl ungefär 10 minuter tills degen släpper kanterna.
Täck över med handduk och låt jäsa 8 - 10 timmar. Ja, det är riktigt, brödet behöver LÅNG jästid.

Jag tog ut surdegen ur kylskåpet på kvällen och lät den stå i rumstemperatur över natt. Sen satte jag igång och bakade på morgonen och lät degen jäsa till kvällen. Du kan förstås göra tvärtom också. Ta ut surdegen på morgonen, baka på kvällen, och låta degen jäsa över natten, innan du bakar ut baguetterna morgonen därpå.

Arbeta ihop degen på nytt och ta upp på bakbord. Tillsätt eventuellt lite mer mjöl.
Forma två långa baguetter och lägg på bakpapprad plåt eller baguettegaller.
Täck över och låt jäsa ytterligare knappt en timme.
Pensla med ljummet vatten och dofta över lite rismjöl eller mjölmix.
Grädda i 225 graders ugnsvärme ungefär en halvtimme. Ska låta ihåliga när man knackar dem på undersidan. Låt svalna på galler utan bakduk.

I övermorgon får du recept på goda gratinerade snittar där jag använde baguetterna som grund.
Ha nu en fin dag alla! Här skiner solen och himlen är blå så det ser ut att bli en härlig vårdag!









2 kommentarer:

  1. Mycket fina baguetter! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Ja, de blev faktiskt riktigt lyckade! Kram i retur!

      Radera