måndag 15 april 2013

Vegetarisk zucchini- och auberginegratäng med italienska smaker



Det kanske blir en vår trots allt! Igår när jag var ute på en lång solskenspromenad lyste det plötsligt lite gult i dikeskanten. Några små tussilago som uppnosigt och oförfärat stack upp bland snödrivorna! Sen gick jag med näsan nere i diket hela vägen hem, men jag hittade inga fler. Några kan inte "tya sig" utan måste vara först av alla! Det gäller kanske både människor och tussilago.

Idag bjuder jag på en italiensk vegogratäng. Ja, ni får faktiskt finna er i att jag tjatar om Italien och den goda maten därifrån! Jag älskar det italienska köket med alla örtkryddor, parmesan, mozarella, oliver och goda oljor! Fast jag älskar förstås sushi också. Jag brukar säga att OM jag levt ett tidigare liv - vilket jag inte tror att jag har - så var jag fömodligen en blandning mellan italienare och japan. Jag har svårt att leva utan italiensk mat, och jag har lika svårt att leva utan sushi. Det skulle bli en svår match att välja vad jag skulle ta med till en öde Robinsonö. Om jag bara fick välja något av dem.

Hursomhelst den vegetariska smakrika gratängen är baserad på zucchini och aubergine och har ett krämigt täcke av yoghurt och färskriven parmesan. Den kan ätas som den är med bara sallad (vi hade färsk spenat till) eller med quinoa eller råris till. En annan dag i veckan kan det vara gott med någon lufttorkad charkuteri till, men idag är det ABSOLUT förbjudet, för det är ju köttfri måndag!

ca 600 g zucchini, 2 medelstora
ca 450 g aubergine, 2 lite mindre
olivolja, vitlökssalt från kvarn

1 ask solkyssta körsbärstomater - spar oljan som de ligger i

ca 300 g grekisk eller turkisk yoghurt
ca 85 - 90 g långlagrad, färskriven parmesan - min var direktimporterad från Masera
1 tsk torkad smulad oregano
1 tsk torkad smulad timjan
lite kvarnsalt
lite kvarnsvartpeppar

½ dl mandelmjöl eller ströbröd - glutenfritt eller vanligt
ca 30 - 35 g färskriven parmesan
ca 2 msk av oljan från tomaterna

Skiva auberginen centimetertjockt och lägg ut på en skärbräda. Salta rikligt över och låt stå och vätska ur sig en halvtimme. Skölj av och torka skivorna med en ren handduk eller hushållspapper.
Skiva även zucchinin, lite tunnare än auberginen, som mjuknar fortare.
Stek både aubergine och zucchini halvmjuka i rikligt med olivolja. Låt rinna av.
Lägg ut hälften i en ganska vid ugnssäker form och kvarna över lite vitlökssalt och svartpeppar.
Lägg också på hälften av tomaterna, avrunna.
"Mojsa ihop" yoghurt, ost, kryddor, samt salt (försiktigt med saltet beroende på ostens sälta) och peppar och klicka ut hälften av blandningen över grönsakerna.
På med resten av grönsakerna, aubergine, zucchini och tomater, lite mer salt och svartpeppar, och sedan resten av yoghurt/ostblandningen.
Blanda ihop mandelmjöl med ost och ringla lite av oljan från tomaterna över.
Baka gratängen i ugnen på ca 210 - 220 graders ugnsvärme ca 20 - 25 minuter tills ytan blir bubbligt brun och grönsakerna är lagom mjuka.
Låt gratängen stadga till sig minst fem minuter innan du serverar den med valfria tillbehör.

 













10 kommentarer:

  1. Gratängen ser härlig ut, måste pröva med att strö över mandelmjöl det har jag aldrig gjort tidigare. Det luktar vår här i England också! Så nu måste jag också gå ut på Tussilagojakt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man är försiktig med kolhydrater kan mandelmjöl vara ett bra ersättningsalternativ. Skönt att våren är på gång i England också! Här kom den visst av sig. Det är verkligen lustigt med väder, hur det kan variera. I förrgår var det isiga vindar och snöglopp, igår var det strålande sol och runt 10 grader, idag är det igenmulet, kyligt och regnigt och inte ett dugg lockande med promenad. Få se hur morgondagen blir. Ha det bra!

      Radera
  2. Ja, italiensk mat är så god och din gratäng ser så smaklig ut! Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Ja, vi är nog många som gillar det italienska köket och de smakerna, både när det gäller vegetariskt och annan matlagning. Ha det fint du också! Tror bestämt att ni har mer vår i Amsterdam.

      Radera
  3. Så gott Kjersti! Älskar italienskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt Amy, då har vi verkligen något gemensamt! Ha en fin dag. Har ni fått någon vår där i Småland, eller är det lika oberäkneligt aprilväder som här?

      Radera
  4. Mmm....så smarrigt! Sådan gratäng vill jag också laga! :)
    Ich du får gärna tjata mer om Italien, det är bara roligt! Blev faktiskt sugen på att åka dit nästa år efter jag tittat på alla dina fantastiska bilder! :)
    Ha en härlig dag!
    Kramar!
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, då fortsätter jag väl tjata ett tag till. Det blir nog svårt att låta bli! Ha en fin dag du också!

      Radera
  5. Jättegod gratäng! Hittade inga solkyssta körsbärstomater så jag körde på soltorkade tomater, funkade bra det med! /Louise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du tyckte om gratängen Louise! Det är klart det går bra med vanliga soltorkade tomater också. De solkyssta körsbärstomaterna är ju bara en lite "finare" sort och mindre. Ibland finns de i min affär, ibland inte. Jag brukar passa på och köpa några förpackningar när de dyker upp. Välkommen igen och ha en fortsatt härlig sommar!

      Radera