söndag 28 april 2013

Mjölkfri chokladpanacotta med kärleksröd hallonkompott



Idag bjuder jag på en riktigt god, ljus chokladpanacotta som är helt mjölkfri. Ni som inte har några problem med vanliga mjölkprodukter kan förstås använda vanlig grädde och vanlig vit choklad och vanlig mjölkchoklad (jag har prövat den varianten också). Pannacottan blev så god så jag tror faktiskt inte att någon vid bordet kunde misstänka att den var av allergivänlig sort!

Om man inte tål havregrädde tror jag säkert det går lika bra med ris- eller sojagrädde, även om jag inte testat just de varianterna.

Chokladen som jag använde är av märket Plamil och är baserad på ris. Andra mjölkfria märken är Organica och Bonvita. Om gelatinbladen byts ut mot agar-agar passar panacottan även er som är veganer.

Jag hade egentligen tänkt använda hallonen färska, men tyckte inte de såg tillräckligt fina ut. De hade hunnit såsa till sig lite. Därför blev det i stället en hallonkompott med kokossocker, och det gick ju precis lika bra. Och eftersom hallonen är vackert kärleksröda får panacottan bli mitt bidrag till Söta Saker, där månadsutmaningen är just Rött - i ett försök att färgsätta april, som ju varit ganska grådaskig emellanåt, även om solen tittat fram också mellan varven.

Ha en jättefin och kärleksfull söndag allihop!

3 dl havregrädde, 12%
1 kanelstång
50 g mjölkfri vit choklad
50 g mjölkfri ljus choklad
1½ blad gelatin

1 ask färska hallon - det går förstås bra att använda frysta hallon också
½ - 1 msk kokossocker - jag nöjde mig med den mindre mängden

Koka upp havregrädden med kanelstång. Ta från plattan och låt stå och dra en halvtimme.
Fiska upp kanelstången och koka upp grädden på nytt.
Bryt ned chokladen och rör tills den smält helt. Lägg också i gelatinbladen, som du först lagt i blöt i kallt vatten 5 minuter. Vispa tills det smält helt, och häll upp i 4 portionsglas.
Ställ kallt minst några timmar, eller över natten.
Koka ihop hallonen med sockret, bara några minuter så sockret hinner smälta och hallonen mosa ihop sig lite. Fördela över panacottan när kompotten hunnit svalna.




2 kommentarer:

  1. mmm...så gott! Jag brukar göra pannacotta på kokosgrädde! Det blir också väldigt gott! :)
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir också jättegott! Det har jag också prövat, och det är ett bra alternativ om man inte kan eller vill äta mejeriprodukter. Ha det bra Lana!

      Radera