lördag 20 april 2013

Kokoskakor - glutenfria förstås



Kokoskakor finns det säkert tusentals recept av. Den här varianten blev till för att jag råkade ha ett paket cream cheese hemma där datumet höll på att gå ut, och jag tyckte det var kul att testa i kokoskakor. Jag skulle ha med kakorna till min italienska kurs, där några äter enligt LCHF, så det blev stevia i kakorna den gången. Senare har jag gjort dem med kokossocker. Använd det som bäst passar dina behov.

Och du, apropå kakor! Missa inte utlottningen av boken "Sött från förr", signerad både av författaren och fotografen! Kan det bli bättre? Du har fram till söndag midnatt på dig. Ha en finfin lördag! Igår var det regn och rusk, men idag skiner solen. Aprilväder!

2 bamseägg - vägde 145 g tillsammans
1 dl kokossocker - eller någon steviaersättning som motsvarar, Sukrin t ex
½ tsk vaniljpulver
100 g naturell cream cheese - jag använde LF variant från Valio
50 g smält kokosolja extra virgin
200 g kokosflingor, ca 5 dl
½ msk fiberhusk

Vispa ägg, socker och vaniljpulver riktigt, riktigt pösigt.
Rör ned cream cheese och olja och vispa så det blir väl blandat.
Blanda kokosflingor och husk och rör ned det.
Blanda om väl och låt stå och svälla 10 minuter.
Forma bollar och "knip till" lite i toppen på kakorna. Lägg på papprad plåt.
Grädda kakorna i 175 graders ugnsvärme tills de börjar få ljusbrun färg, ca 20 minuter.

4 kommentarer:

  1. Vilka söta kokoskakor! Jag gillar kokos i bakverk! Kram, ha en fin lördag!

    SvaraRadera
  2. Vad gott! Jag ska nog experimentera fram från ditt recept mejerifria kakor! Får se om det går att använda den stelna kokosmassan från kokosburken efter den har stått i kylen... :)
    Ha en fortsatt fin dag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  3. Vad spröda och fina de ser ut och kokos är så gott!
    Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  4. Tack ska ni ha alla tre! Visst är kokos en härlig ingrediens i både kakor och andra bakverk - och även mat för den delen. Och Lana, det låter väl som ett jättebra alternativ med stelnad kokosgrädde. Det borde absolut funka. Ha det bra alla!

    SvaraRadera