torsdag 25 april 2013

Italiensk omelett med salsiccia, solkyssta körsbärstomater, parmesan och ruccola



Hm, jag kanske skulle ta och starta en omelettblogg? Mycket omeletter har det nämligen blivit på sista tiden. Det är ju så himla bekvämt och lättvindigt att svänga ihop när man har annat för sig och inte har lust eller tid att spendera hela dagen framför spisen. Den här omeletten med italienska smaker (jajaja, italienskt igen!) gjorde både maken och mig väldigt nöjda, mätta och glada häromdagen.
Buon apettito!

2 salsicciakorvar
3 - 4 stora, ekologiska ägg
lite vitlökssalt
½ ask solkyssta körsbärstomater
ca 35 g långlagrad, färskriven parmesan
½ msk pastramikrydda
ca ½ "buske" ruccola
lite färsk oregano
olivolja till stekning

Slanta salsiccian och fräs den lätt i olivolja.
Vispa ihop ägg och vitlökssalt och häll i pannan. Vicka lite så det kommer åt överallt. Sänk värmen.
Lägg på tomater och ost och strö över pastramikrydda.
Lägg på lock och stek på svag värme tills omeletten krämat till sig.
Klipp över ruccola och oregano och servera genast.










6 kommentarer:

  1. Gud så gott! Nu blev jag med sugen på omelett! Det får blir till lördags brunch! :) Mums!
    Ha en toppen torsdag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter väl som en väldigt god idè, Lana! Omelett är perfekt brunchmat! Kram!

      Radera
  2. Vilken vacker omelett! Och bara godsaker på den. Omelett är kanonbra mat som kan göras hur matigt och (o)nyttigt som helst, beroende på vad man slänger i den. Samma med frittata, tortilla osv - allt vad det kallas. Ägg som bas, det kommer man långt med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant så! Ägg är toppen, och jag är så tacksam att jag tål det! Skönt att det blivit fritt fram med ägg på sistone, tidigare hade det ju nästan en farlighetsstämpel på sig. Min mamma, som verkligen älskade ägg, vågade bara äta ett ägg i veckan - på söndagar. Men då njöt hon desto mer, haha!

      Radera
  3. Den omeletten ser sannerligen perfekt stekt ut. Krämig! Och så massa gott och vackert på :)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sara, jag önskar dig detsamma!

      Radera