lördag 27 april 2013

Vårlig sallad med bresaola, mozarella och blåmögelost



Med mig hem i bagaget från Italien hade jag bl a ett paket med fantastisk bresaola från byns Salumeria. Några dagar efter hemkomsten kikade jag in hos härliga bloggarna Anki och Håkan, alias Mårtenssons, som också bjöd på en sallad med just bresaola, så då blev jag ännu mer inspirerad! Den salladen hittar ni här. Min sallad blev lite annorlunda men också väldigt god. Ett alldeles förträffligt sätt att förgylla en helgdagskväll!!

Bresaolan kan ersättas av annan lufttorkad skinka av bra kvalitet, och frukten kan också ersättas av annat. Mango och persimon t ex är supergott ihop med både skinka och ost.

Min salladsmix bestod av en egen blandning av ruccola, babyspenat och röd mangold, men du kan ta en färdig salladsblandning eller blanda ihop en egen mix av det du tycker om.

Det här blev lagom för oss två här hemma. Med bröd till räcker salladen säkert till tre.

1 påse blandad sallad, 65 - 70 g - eller egen mix av salladssorter du tycker om
½ liten galiamelon
1 stort päron - jag tog av sorten Conference
2 färska fikon
1 boll mozarella, 125 g
ca 60 g Saint Agur  -  eller annan blå- eller grönmögelost
ca 100 g bresaola
dadelbalsamsirap
riktigt fin jungfruolivolja
några varv med svartpepparkvarnen

Skala, gröp ur och tärna melon och päron. Klyfta fikonen.
Skölj och slunga salladen och lägg upp på ett vackert fat.
Lägg på frukten, och sedan osten delad i mindre bitar.
Fördela bresaolan över, och ringla sedan över dadelbalsamsirap och olivolja.
Kvarna över lite svartpeppar och njut eventuellt salladen med ett gott bröd att bryta till.
Direktbiljett till mathimlen, jag lovar!



4 kommentarer:

  1. Salladen låter underbart gott, fräscht och vårigt! :)
    Ha en toppen lördag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lana! Den var jättejättegod! Ha en bra helg du också!

      Radera
  2. Åh jisses skapare! Vilken otroligt god sallad detta är, det vågar vi skriva utan att ha smakat den för ingredienserna talar för sej själv:) Finns inget som vi inte gillar på tallriken här, så rakt ner i mappen åker den. Bytt - bytt:)

    Hoppas helgen är riktigt bra och att den där förkylningen gett sej iväg.
    Kramar

    PS. Tack för länkningen DS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra, så bra, att ni gillar min variant också! Tack, förkylningen är på återtåg. Huskurerna verkar ha hjälp. Ha en fortsatt fin helg!

      Radera