måndag 8 april 2013

Italiensk vegosoppa med svartkål, tomater och kikärtor



Vegomåndag igen, och jag bjuder på en lite annorlunda vegansoppa med svartkål. Jag upptäckte den i butikshyllan - nyss hemkommen från Italien - och kastade mig raskt över den. Svartkål - även kallad palmkål - är en korsning mellan grönkål och savoykål. Den används ofta i det toscanska köket, och kallas därför också ofta för toscansk kål. Liksom sina andra kålsläktingar är den supernyttig och fullproppad med en massa vitaminer, mineraler och allehanda hälsobringande antioxidanter. Om du inte får tag på svartkål kan du byta mot grönkål, som är närmast, både i smak och utseende.

Ha en härlig vegetarisk måndag allihop! Kallt och ruggigt är det, så nog är det soppväder fortfarande fast det snart är mitten av april! Själv ska jag ägna mig åt bakning och att försöka få till ett reseinlägg från Italien till i morgon. Kika in då vetja!

3 stora vitlöksklyftor
3 medelstora potatisar, ca 270 g
500 g krossade tomater - en tetra
8 dl vatten
3 msk buljongpulver
200 g svartkål
1 burk kikärtor, 410 g
1 tsk oregano
1 tsk basilika
1 tsk timjan
lite vit balsamvinäger, ½ - 1 msk
en nypa kokossocker
en rejäl skvimp olivolja
ev salt och svartpeppar från kvarn
ev en kvist färsk oregano till pynt

Skala och flisa vitlöken, skala och grovtärna potatisen.
Ansa svartkålen och skär bort den grova mittnerven. Grovstrimla, skölj och slunga den torr.
Spola av kikärtorna i kallt vatten.
Hetta upp olivolja i en rymlig gryta, och fräs vitlök och potatis under omrörning någon minut. Den ska bara få en aning färg.
Häll på tomatkross, vatten och buljongpulver och låt småkoka under lock ca 10 minuter.
Tillsätt svartkål, kikärtor och örtkryddor och fortsätt koka ytterligare ca 10 minuter tills kålen känns lagom mjuk.
Smaka av med balsamvinäger och kokossocker. Tillsätt ev lite mer buljongpulver, salt eller peppar efter smak.






 

2 kommentarer:

  1. Svartkål vad spännande har jag aldrig sett:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är nog inte ensam Milla! Svartkål är inte så vanlig här hemma, jag har bara sett den vid några tillfälle tidigare och då i grönsaksdisken i saluhallar. Synd, för den är mild och god i smaken och en riktig vitaminbomb. Nu fanns den på min vanliga ICA så då slog jag till! Men du kan som sagt byta ut svartkålen mot vanlig grönkål, det blir också bra. Ha det bra!

      Radera