fredag 19 april 2013

Nudlar med grönskande röra, spenat och räkor



Förra helgen hade jag den stora äran att få tillverka två gigantiska smörgåstårtor till ett glatt möhippegäng, när en av döttrarnas väninnor skulle avfestas inför det stundande bröllopet. Jag hade inte riktigt tid och ork att mäta och väga alla ingredienser till tårtorna, så jag får återkomma med recept en annan gång. Den ena fick laxfyllning, ägg- och kaviarfyllning och ädelostkrämsfyllning, och den andra fick en italiensk fyllning med prosciutto, soltorkad tomatkräm, olivkräm och färskostkräm med vitlökssmak.

I alla fall blev det en del rester över i form av dillstjälkar, ruccolastjälkar och persiljestjälkar efter min framfart, och jag var nästan på väg att slänga dem i sopkorgen när jag kom på att jag faktiskt skulle kunna använda dem i en "pestokräm". Jag säger bara det, släng aldrig gröna stjälkar hädanefter! Det blev hur gott som helst! Röran blandade jag ned i nudlar - av ris den här gången - och toppade sedan med räkor. Rekommenderas å det varmaste till fredagsmys! Och självklart kan du använda det "riktiga" gröna också, dillvippor, ruccolablad m m.

2 - 3 portioner nudlar av valfritt slag - kanske sjögräsnudlar för dig som är försiktig med kolhydrater
100 g färsk spenat - sköljd och torrslungad

35 - 40 g grönt av valfritt slag - jag tog alltså dillstjälkar, ruccolastjälkar, några persiljekvistar och lite spenat
50 g färskriven långlagrad parmesan
1 stor vitlöksklyfta
2 stora äggulor eller 3 mindre - mitt jätteägg innehöll 2 gulor så det blev 3 för mig
1½ dl valfri grädde - jag använde LF vispgrädde
lite salt och en aning peppar från kvarn

200 g skalade räkor - jag använde frysta, tinade och skalade

Koka nudlarna enligt anvisning på paketet. Lägg spenaten i ett stort durkslag och häll av nudlarna i det, så slakar spenaten alldeles lagom. Annars kan du fräsa spenaten lite lätt i olivolja och blanda ned i nudlarna.
Mixa ihop alla ingredienser till krämen, och sjud den sedan på svag värme tills den börjar tjockna - ungefär som när man gör vaniljsås. Ska inte koka utan bara sjuda såpass att det tjocknar.
Häll krämen på pastan och toppa med räkorna. Vansinnigt gott, jag lovar!

Och hallå där! Ni missar väl inte utlottningen av det signerade exemplaret av boken "Sött från förr"? Ni har fram till söndag kväll på er att skriva en liten kommentar i det inlägget så är ni med i dragningen.






Ni kan ju i alla fall få en glimt av smörgåstårtorna så länge!



3 kommentarer:

  1. Den där räktallriken vill jag ha! :) Bra idé med att spara stjälkarna!
    Ha en skön helg :)

    SvaraRadera
  2. Wow, vilka läckra tårtor!
    Och räktallriken vill jag också ha, liksom Anna! :)
    Ha en toppen dag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
  3. Tack Anna och Lana! Önskar er också en fin helg!

    SvaraRadera