torsdag 11 april 2013

Mungbönsnudlar med kyckling, champinjoner, chili och curry




För ett tag sedan testade jag ju sjögräsnudlar från Risbergs. Nu var det dags för mungbönsnudlar från samma märke.  Omdöme? Joodå, helt okej, men inget för kolhydratjägare denna gång. Kolhydratmängden är 84g/100 g nudlar. Förpackningen räcker till 5 personer och tillagningsanvisningen är enkel, bara att lägga nudlarna i ljummet vatten så är de färdiga att använda. Smakar inte så mycket, men tillsammans med en smakrik och krämig röra av rester från en grillad kyckling (hemgrillad den här gången), champinjoner, paprika, chili, kokosgrädde och curry blev det en riktigt angenäm vardagsmiddag.

Mungbönnudlar eller andra valfria nudlar för 3 personer - tillagade enligt anvisning på förpackningen.

300 g färdiggrillat kycklingkött
300 g färska champinjoner
2 stora vitlöksklyftor
½ ganska stor orange paprika
1 mild röd chilifrukt
1 förpackning kokosgrädde, 250 ml
1 msk lantbuljongpulver med chili och citrongräs från Renée Voltaire
1 msk mild cormacurry - eller annan valfri curry
1 tsk röd currypasta
salt och peppar
ev en gnutta extra malt citrongräspulver
smör eller olja till stekning

lätt rostade cashewnötter efter behag

Strimla kycklingköttet, ansa och grovhacka champinjonerna, flisa vitlöken, kärna ur och strimla paprika och chili.
Lägg champinjonerna i en kall panna och vrid på värmen. Fräs under omrörning tills svampen är lätt brynt och all vätska kokat in.
Lägg då i en rejäl klick smör eller rapsolja, och tillsätt vitlöken och kycklingköttet. Fräs runt lite till.
Tillsätt paprika och chili och häll i kokosgrädden, buljongpulver och curry. Lägg på lock och låt koka ihop till en krämig röra på svag värme, 5 - 8 minuter.
Smaka av röran med salt, peppar och ev lite extra citrongräspulver.
Lägg nudlarna i djupa tallrikar eller skålar, häll över kycklingröran, strö över cashewnötter och toppa med något grönt.










 

6 kommentarer:

  1. Den här såsen till pastan låter jättegott!
    Jag ska nu göra beställning från lchfbutiken.se och då ska jag beställa sjögräsnudlar! :)
    Ha en fin dag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såsen - eller kanske snarare röran - är väldig god, så testa den gärna tillsammans med sjögräsnudlarna när du får hem dem. Kram!

      Radera
  2. Hej hej. Hittade precis hit. Fin blogg du har. Var köper du den där buljongen? Jag är lite smått besatt av buljong och kokar helt klart oftast egen, men ibland hinner man ju inte det och då kan det vara bra att ha några bra sorter. Hur tycker du den där buljongen är? Vet du om märket har fler sorter?

    Ha en fortsatt trevlig helg
    Hälsningar
    Anders på http://barariktigmat.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anders, vad roligt att du hittat till min blogg! Du är varmt välkommen tillbaka! Buljongen har jag köpt på ICA Kvantum i Uppsala, men den finns nog i de flesta matbutiker numera, liksom Renée Voltaires "vanliga" baslantbuljongpulver (med grön text på burken). Jag tycker båda är jättegoda och användbara i allt möjligt. Jag spar nästan alltid kokvattnet när jag kokar grönsaker, och sedan förstärker jag smaken med lite av buljongpulvren. Jag använder dem också i köttbullssmet, potatisbullar, soppor och allt möjligt annat.
      Ha en fortsatt trevlig helg du också!

      Radera
    2. Där ser man. Du menar Kvantum i Gränby eller? Haha, det är faktiskt just den affären jag handlar mest på. Jag är dålig på att hitta saker helt enkelt.

      Radera
    3. Jajamän, jag menar Kvantum i Gränby. Men vet du, ibland tycker jag varorna är lite ologiskt placerade, både på Kvantum och i andra affärer, så det är inte alltid så enkelt att hitta. Men om jag inte minns helt fel så står buljongpulvren bland de andra fonderna och buljongerna. Ha en fortsatt bra söndag!

      Radera