tisdag 22 oktober 2013

Äkta naturlig blåbärskräm - hur lättgjord som helst!



Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Varför köpa färdiga krämer när det är så busenkelt att göra egen, som både är godare och betydligt nyttigare.

Lilla I har varit så sjuk Lillskruttan, och har måst äta antibiotika. Vanligtvis är det en fröjd att se henne äta, men nu har matlusten inte varit helt på topp. Men mormors blåbärskräm slank ned som ett huj, och hon bad om en portion till!

3 dl vatten
2 - 3 msk kokosblomssocker (jag tog den mindre mängden
2 krm äkta vaniljpulver
ett paket frysta osockrade blåbär, 250 g
1½ msk maizenaredning utrört i lite vatten
(1 tsk blåbärspulver)

Koka upp vatten socker och vaniljpulver.
Häll ned de frysta blåbären, låt alltsammans få ett uppkok och sedan koka någon minut, bara så att bären mjuknar helt.
Ta kastrullen från plattan, rör ned maizenaredning utrört i lite vatten i en jämns stråle och under ständig omrörning så det inte bildas klumpar.
Låt alltsammans få ett hastigt uppkok och ta från plattan.
Låt svalna.
Lilla I åt krämen precis som den var, vi andra med lite gräddmjölk till.
Om man riktigt vill maxa, både smak och näring, kan man röra ned lite extra blåbärspulver i krämen på slutet.

4 kommentarer:

  1. Det här måste jag testa nån gång! Kul att göra egen kräm! Då blir min dotter glad! :)
    Ha en fin dag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart du ska göra! Hallon eller andra bär går förstås lika bra. Det blir sååååå mycket godare! Kram!

      Radera
  2. Visst är det så mycket godare att laga egen kräm och snabbt går det dessutom. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så. ibland kan jag faktiskt undra när jag läser innehållsförteckningen hur det kan få kallas blåbärskräm överhuvudtaget! Kram!

      Radera