tisdag 15 december 2015

Glutenfria surdegshavretekakor - perfekta till matiga mackor



Nu har förkylningsdimmorna efter de förra veckornas farsoter lättat någotsånär, så nu är jag hyfsat på banan igen. Såpass att jag tagit mig för att baka de här goda glutenfria surdegshavretekakorna. Det är absolut ett friskhetstecken när det gäller mig, att jag börjar baka och stöka i köket igen.

Tekakorna är hur lättbakade som helst, bara man kommer ihåg att ta fram surdegsgrunden i tid så att den hinner vakna till liv ur sin dvala. Sedan får degen jäsa över natt. Inget hastbröd men andra ord, men i övrigt inget krångel.

Om du inte redan har en glutenfri surdegsgrund i kylen kan du se här hur du går till väga för att starta en egen surdegskultur. Det innebär inte heller något särskilt krångel men tar några dagar att förbereda. Sen är det bara att sätta igång. Har du en gång gjort en surdeg kan den hålla nästan hur länge som helst, under förutsättning att du pysslar om den och regelbundet matar den.

I det här receptet använde jag också lite vanlig färsk jäst, men i mina andra glutenfria surdegsrecept har jag bara hållit mig till surdegen. Här, här och här hittar du dem.

75 g glutenfri surdegsgrund -- som långsamt blivit väckt till liv i rumstemperatur under dagen
3 dl ca 30-gradigt vatten
20 g färsk jäst
2 msk rapsolja eller mandelolja
1 msk flytande honung
1 stort ekoägg
2 dl glutenfria havregryn
5 dl rismjöl
1 msk husk
1 tsk salt

Rör ut surdegen i vattnet och smula också i jästen. Rör så allt löser sig.
Tillsätt olja, honung och ägg samt havregrynen. Rör om.
Blanda mjölet med husk och salt och tillsätt lite i taget medan maskinen kör på lågt varvtal.
Arbeta degen väl ca 10 minuter.
Täck över med bakduk och låt jäsa över natten. Min deg jäste lite drygt 10 timmar.
På morgonen jobbar du ned degen på nytt och kör några varv.
Ta lite ljummet vatten eller en aning olja på händerna och forma 6 - 8 tekakor. Platta ut dem och nagga, och täck sedan över på nytt med bakduk.
Låt jäsa i rumstemperatur ytterligare 3 - 4 timmar.
Baka tekakorna i 220 graders ugnsvärme, ett snäpp nedanför mitten, tills de känns lätta och det låter ihåligt när man knackar dem på undersidan. Det tog ca 20 minuter för mig.

Tekakorna är perfekta till olika slags matiga mackor. Nu till jul blir det skinkmackor med
rödbets- och äppelsallad på dem, lita på det!

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Alltså jag ÄLSKAR dina recept för att de är naturligt glutenfria- utan massa konstiga mjölmixer fulla med massa konstiga ämnen. Tack för recepten! :)

    Jag undrar om man kan strunta i surdegen och bara använda jäst?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för din kommentar Sara! Så glad och uppmuntrad jag blir!! Tror alldeles säkert att du kan slopa surdegen, men då skulle jag öka jästmängden till 40 - 50 g. Då behöver du ju inte heller jäsa degen lika länge. En timme + 30 minuter räcker säkert. Du får väl också "känna efter" om mjölmängden kan behöva anpassas. Pröva!! Lycka till och här gärna av dig och berätta om resultatet. Må så gott!

      Radera