fredag 4 december 2015

En liten jultävling med en Kloklek i potten



Jag gillar att samla på tänkvärda ord, kluriga ordspråk och finurliga klokmeningar. Ofta rymmer de stor livsvisdom. En som verkligen har kläm på det här med klokord och dessutom har förmågan att illustrera de kloka orden i härliga bilder är den åländska författarinnan Pernilla Lindroos. Hon har skapat den underfundiga figuren Anne Anka - som inte har särkilt mycket gemensamt med sin snarlika namne Hollywoodfrun - och även myrsloken Artur, superhjälten som riktar sig främst till barn och vars uppgift främst är att stärka deras självkänsla. Både Anne och Artur delar frikostigt med sig av funderingar över livet, dess glädjeämnen och förtretligheter.

Annes visdomsord kan du få både på vykort, kalendrar och på t-shirts.

Nu har jag i samarbete med Pernilla fått chansen att ge en av er, mina läsare därute i cybervimlet, en liten extra julklapp i form av en Kloklek med 52 stycken visdomsord av Anne Anka. En liten instruktionsbok kring hur du kan använda leken medföljer också. Kul, inte sant!

Om du vill vara med och tävla om Klokleken skriver du en liten kommentar till det här inläget. Vad som helst! Ett jultips, ett julminne, ett favoritjulrecept, ett eget klokord eller något annat. På självaste Nobeldagen, den 10 december, delar jag ut priset och förkunnar högtidligt vem som är vinnare!!

Lycka till allihop!







2 kommentarer:

  1. Vi hade alltid en engelsk fruktkaka till jul och jag tror att själva namnet lät mer spännande än själva kakan när jag var liten. En av de första saker som jag själv introducerade när jag firade jul själv var maträtter och sötsaker från olika delar av världen. Numera älskar jag fruktkakor och låter gärna frukterna dra i konjak. Massor av tranbär och gärna lite valnötter. En stor kopp te och en tunn skiva fruktkaka skapar den där lite speciella julstämningen.

    SvaraRadera
  2. Vi delar med oss av vårt absoluta favorituttryck som vi slänger oss med till höger och vänster:
    "Livet är för kort för att dricka husets vin." Det påminner oss om hur kort livet är och att man ska se till att njuta av det så mycket man bara kan.

    Kramar

    SvaraRadera