onsdag 9 december 2015

Weekendtripp till London - mitt i värsta julruschen



I helgen lockade dotter Erika med mig på en weekendtripp till London - mitt i värsta julruschen. Tja, det var precis 51 år sedan jag sist var där (eller i England överhuvudtaget) så det kanske var på tiden! Då bodde jag som tonåring en sommar hos en engelsk familj för att försöka bättra på min gymnasieengelska. Det glada sextiotalet i London var väldigt glatt, och det gick nog lite lugnare till den här gången, även om vi med liv och lust gick in för att få ut det mesta möjliga av vår resa och med ett visst dödsförakt kastade oss ut i vimlet och julruschen. Jag har aldrig tidigare sett så mycket folk på en gång! Vi stod nästan och trampade på stället emellanåt innan vi kunde forcera folkmassorna. En mycket intensiv och härlig helg fick vi tillsammans, Erika och jag. Plus ganska ont i fötterna efter att under de tre dagarna ha traskat ca 4,5 mil!

Jag kan konstatera att det inte är särskilt svårt att leva glutenfritt och hälsosamt i London. Föredömlig allergiinformation på resturangernas menyer och många små "organicställen" att slinka in på för en färskpressad juice, en kopp ekokaffe eller en bit mat. Vi bodde på ett litet medelklasshotell, Villa Kensington, alldeles i närheten av tunnelbanestationen Glouchester Road. På frukosten fick jag en egen liten "allergibricka" med flingor, bröd, kex och även sojayoghurt.







Klart vi skulle besöka Jamie´s Italian! Men nja, inte särskilt imponerande. Myllrigt, bullrigt och trivsamt förvisso, men mina lammracks var så sega att jag knappt lyckades forcera dem varken med kniv eller tänder, och Erikas burgare var torr och fritten mjöliga. Kanske hade kocken en dålig dag! Lätt besvikna drog vi vidare till Her Majesty´s Theatre, och där blev vi verkligen inte besvikna! Vi upplevde en helt fantastisk föreställning av The Phantom of the Opera som vi sent ska glömma! Se den om ni har vägarna till London!







Naturligtvis blev det promenad i Hyde Park i det vackra höstvädret, avrundat med afternoon tea och en fantastisk hallonmacaron - innan vi tillsammans med halva jordens befolkning (kändes det som i alla fall) trängde oss in i alla överdådigt skyltade butiker. På Harrods var julskyltningen nästan "too much". Det är mycket man inte behöver tack och lov! Tur är väl det, för hade vi behövt det hade vi i alla fall inte haft råd!







Däremot beklagade jag djupt att vi bara reste med handbagage. I hälsobutikerna fanns det väldigt mycket jag skulle velat ha med mig hem. Otroligt mycket spännande glutenfriprodukter! Ett par av våra luncher intog vi på "hälsoställen" - bl a god quinoasallad med avocado och kyckling, spännande svamp och kastanjesoppa och fräsch nudelsallad. Middag åt vi förutom hos Jamie på en annan italiensk resturang, Piccolino. Bilden gör inte rättvisa åt det långbakade lammet på rotfruktsbädd som var riktigt gott. Även Erikas kycklingschnitzel fick med beröm godkänt, men hamnade inte på bild.







Den helt glutenfria och vetefria lilla resturangen La Polenteria i närheten av Carnaby Street är absolut värt ett besök. Vi åt en jättegod pastarätt och en fantastisk tiramisu - som inte heller ser särskilt fantastisk ut på bild. Tja så mycket mer i matväg hann vi inte med innan det var dags att ta oss till flyget.







Jo, en liten shoppingrunda till! Det finns mycket för en matnörd att botanisera bland. Men som sagt, en liten kabinväska rymmer inte så mycket. Hoppas det inte ska dröja 51 år till nästa Londonbesök! Då ska jag i alla fall checka in bagaget! Promise! Något jag däremot gärna skulle ha lämnat kvar i London är ett gäng elaka baciller, som knockat mig så att jag gått ned för räkning igen! Jag som precis nätt och jämnt repat mig från den förra farsoten! Men jag ska nog resa mig igen innan gonggongen hinner slå! Man är väl en fighter!







Tack London för den här gången!



2 kommentarer:

  1. Många fina bilder! Synd att jag inte såg ditt reseinlägg innan jag åkte till London för att skriva om min glutenfria resa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Virginia! Så roligt att du tycker det! Men vet du, jag tycker du verkade klara dig väldigt bra på egen hand! Jättefina och uttömmande reportage du har gjort på din blogg!

      Radera