söndag 13 december 2015

Mjölkfri pepparkakschokladsås med kokosmousse och vit och ljus choklad - fantastisk till färsk frukt eller glass



Den här pepparkassmakande chokladsåsen passar extra bra i juletid, och är alldeles ljuvlig till färsk frukt. Intygar maken, döttrar och en av svärsönerna i alla fall! Själv har jag nämligen inte vågat provsmaka. Just den här ljusa chokladen med apelsinsmak visade sig nämligen innehålla hasselnötspasta, något jag upptäckte i grevens tid. Och jag som alltid brukar propagera för nödvändigheten av att lusläsa texten på förpackningarna! Det höll jag ändå på att missa. Du som är allergisk eller intolerant mot något, läs ALLTID noggrant på förpackningarna!!!! Ibland smyger det sig in både den ena och den andra ingrediensen som man tycker inte har ett dugg där att göra! Glass till exempel innehåller väldigt ofta gluten. Så läs, läs, läs! När du går på resturang och ska beställa en maträtt eller efterrätt, fråga, fråga, fråga!!!

Jag kan ibland känna mig lite obekväm och "besvärlig" när jag envisas med att fråga, men det har räddat mig många gånger. Det räcker inte med svaret "jag tror det är okej", eller "det borde inte innehålla gluten". Nu senast i helgen skulle jag beställa glass och servitören sa tvärsäkert att den inte skulle innehålla gluten. Jag bad honom kolla en extra gång, och han kom mycket skamsen tillbaka och meddelade att den nog gjorde det i alla fall. Likaså nyligen när jag åt lunch ute och det serverades tomatsås till den saffransmarinerade kycklingen. Jag bad om en extra koll, och joodå, det var gluten i såsen. I tomatsås!!! Ganska onödigt.

Chokladen av märket IChoc köpte jag på Tant Gröns skafferi här i Uppsala, men den finns också att köpa på nätet. Det finns också flera andra märken med s k veganchoklad som är helt mjölkfri och baserad på antingen ris eller soja.

Har du inga problem med laktos eller mjölkprotein kan du naturligtvis göra såsen med alldeles vanlig vit choklad och någon ljus choklad med apelsinsmak. Den lilla hinten av apelsin gör sig väldigt bra ihop med pepparkakssmak.

Efter den lilla föreläsningen går vi raskt till receptet.

1½ dl ekologisk havregrädde
2 tsk flytande honung
1 tsk färdig pepparkakskrydda - eller egen pepparkaksblandning
100 g mjölkfri vit choklad
100 g mjölkfri ljus choklad med apelsinsmak

Hacka chokladen fint och lägg i en värmetålig skål.
Koka upp havregrädde, honung och pepparkakskrydda under vispning så det blandas väl, och slå blandningen het över chokladen. Vispa kraftigt tills allt blandats.
Låt svalna. Såsen kan antingen serveras lätt ljummen eller kylskåpskall. Gör en fruktsallad och slå såsen över, eller häll upp såsen i skålar och doppa bitar av valfri frukt i den. Tänker mig att den också är super till glass eller amerikanska pannkakor eller våfflor.

PS Min godisnasse till äkta hälft går och nallar av såsen med sked direkt ur skålen! DS

Glad Lucia på er!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar