lördag 12 december 2015

Krämig saffranspasta med ugnsbakad citronlax



Saffran igen! Hörde jag möjligen någon muttra lite därute i stugorna? Jamen, jag kan inte få nog!! Det ÄR tillåtet att ta ut svängarna och frossa i saffran så här års. Nu hamnade det i en krämig, läcker och lättgjord pastarätt. Förmodligen tror ni att jag har blivit helknasig som hade havtornssylt i pastan, men jag lovar att det gav det där sista lilla extra piffet till anrättningen. Det kan uteslutas och ersättas med en aning balsamcrème eller lite vanlig balsamico och en gnutta honung.

120 - 140 g valfri pasta, kokt enligt anvisning på förpackningen, men gärna någon minut kortare. Jag hade glutenfri pasta av majs och ris.

2 dl grädde
½ kycklingbuljongtärning, lite knappt - Kung Markatta
1 tsk stark osötad dijonsenap - från LissEllas
1 tsk inte för söt havtornssylt - jag använde min hemgjorda
½ - 1 paket saffran
ca 40 - 50 g frysta ärtor

2 portionsbitar lax à ca 140 - 150 g - ugnsbakad i 120 graders ugnsvärme till en innertemperatur av 52 grader, och med bara pressad citron och lite smulat ramslökssalt över.

skalade räkor efter tycke och smak - färska eller frysta och tinade

ugnsbakade tomater, kryddade med oregano och inlagda i citronolivolja
flagad parmesan

Koka ihop grädde, smulad buljongtärning, senap sylt och saffran någon minut. Tillsätt ärtorna och låt dem mjukna några minuter innan du sedan lägger i den nätt och jämnt kokta pastan. Låt puttra ihop några minuter och fördela i djupa tallrikar.
Lägg på laxen, räkor, tomater och flagad parmesan.
Smaklig spis och ha en fin lördag allesammans!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar