lördag 19 december 2015

Vilda köttbullar på kycklingfärs



Kycklingfärs är i sig själv väldigt mild i smaken, för att inte säga ganska mesig. De här kötbullarna på just kycklingfärs har dock fått lite extra stuns och vild smak av bland annat senap och en god viltkrydda. Vi åt dem tillsammans med ett parmesankryddat mos på rotselleri och potatis och tillsammans med sötsyrliga tranbär.

Du kan förstås ochså servera kycklingbullarna på julbordet som ett alternativ till de vanliga köttbullarna. Vi ska ju gärna minska på det röda kötet till förmån för fågel, så det är väl inte helt fel.

Så här gör du bullarna;

400 g kycklingfärs - paketet är på 500 g, men jag använde 100 g av färsen till paté

1 msk potatismjöl
1 msk chiaprotein
1 liten finriven kokt potatis - 40 g
1½ msk viltkrydda - från Hemmagastronomi 
1 tsk stark söt senap - från LissEllas
1½ tsk salt
½ dl grädde
1 stort ägg - 66 g

olivolja/smör till stekning

Rör ihop potatismjöl, chiaprotein, riven potatis, krydda, senap, salt och grädde och låt svälla 10 minuter. Rör också ned ägget och arbeta sedan ned färsen lite i taget till en smidig smet.
Forma med oljade händer små bullar/biffar, eller klicka ned smeten direkt i pannan, och stek gyllene i olivolja eller smör eller en blandning av bägge. Låt eftersteka under lock på svag värme tills bullarna är genomstekta.

Moset har jag inget exakt recept på, det blev höftvarianten, men jag hade rotselleri och potatis ungefär i proportionerna 60/40. Jag tärnade och kokade i vatten med lite buljongpulver. Sen stompade jag till ett mos med en rejäl driva parmesan och lite grädde, innan jag smaksatte med ytterligare några kvarnvarv salt och några kvarnvarv vitpeppar. Det blev jättegott ihop med kycklingbullarna och de sötsyrliga tranbären.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar