lördag 5 december 2015

Festlig adventsgratäng med kycklinglårfiléer och durra - och med saffransmozarellatäcke



Jag är helt galen i saffran och den här tiden på året är det ju faktiskt tillåtet att ta ut svängarna ordentligt när det gäller den oemotståndliga men ack så dyra kryddan. Det blir både bakverk, gröt, pannkakor, fisksoppor och annat smått och gott med saffran på menyn. Förresten tror jag att både min kropp och själ behöver en extrados av saffran den här tiden, och att det är därför jag är så förtjust i just den kryddan. Jag har alltid haft svårt för mörker och kyla och har lite deppartendenser så här års. Det kompakta mörkret gör att jag nästan dör lite inombords och "saffran muntrar sinnet", det visste redan Linné på sin tid. Så saffran på recept? Ja tack, gärna! Snälla doktorn, skriv ut en dos choklad också på en gång!!

I den här goda gratängen har jag bottnat med glutenfri kokt durra, fördelat stekta kycklinglårfiléer på, och sedan toppat med ett smakrikt täcke av mozarella, senap, paprika, parmesan och saffran. Mums, mums, mums!! I stället för durra kan du använda ris, quinoa eller kanske bulgur eller cous-cous om du tål det. Och skulle du av någon anledning inte vilja ha saffran i gratängen så kan du i stället ta lite mer senap, chilisås och någon god kryddblandning.

Gratängen räcker till ungefär 6 personer.

2½ dl durrakorn
vatten + 1 tsk lantbuljongpulver

900 - 1000 g färska kycklinglårfiléer
olja
salt och peppar

1 boll mozarella - 100 g
2 dl grädde
45 - 50 g riven parmesan
1 tsk dijonsenap - stark och osötad från LissEllas
1 kuvert saffran
1 tsk milt paprikapulver

Lägg durrakornen i rikligt med kallt vatten 3 timmar. Slå av vattnet.
Tillsätt 5 dl nytt vatten + buljongpulver och låt småkoka under lock 35 minuter. Skulle det vara vaten kvar så låt rinna av i sil. Bred ut durran i en smord gratängform.

Putsa kycklinglårfiléerna och bryn dem på båda sidor i olja. Salta och peppra. Fördela kycklingen över durran i formen.

Mixa ihop ingredienserna till täcket och bred ut jämnt över kycklingen.
Sätt in i ugnen på 225 graders värme. Stick in en termometer i den tjockaste delen på en av kycklinglårfiléerna och låt innertemperaturen gå upp till 70 grader. Det tog ungefär 20 minuter för mig. Servera med valfri sallad.

Förresten, du har väl inte missat att jag samlat mina bästa julfavoriter i ett eget inlägg. Därifrån kan du enkelt klicka dig vidare till en massa godsaker, både söta och salta.

Ha nu en finfin adventshelg och glöm inte att tända det andra ljuset!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar