fredag 18 december 2015

Mjölkfria saffranskokostryfflar - farligt goda



Vet ni, igår skickade jag iväg mitt sextonhundrade inlägg på bloggen. 1600! Ganska flitigt om jag får säga det själv. Nästan firarläge, eller hur? Jag hör nämligen till dem som tycker att man ska ta vara på ALLA chanser att fira, stort som smått. Livet är ofta så fyllt av förtretligheter och sätter emellanåt ganska rejäla käppar i hjulen för oss, så nog behöver man ta vara på alla ljusglimtar man kan. Så jag tänker fira! Med några läckra saffranskokostryfflar.

Just precis. Saffranskokostryfflar! Nu har jag faktiskt haft saffransuppehåll i flera dagar, så nu är det nästan abstinens, haha! Dags att åtgärda alltså. Dagens julgodistips får därför bli saffranstryfflar med touch av kokos. Jag gjorde dem helt mjölkfria med havregrädde och vit choklad baserad på ris, men de går naturligtvis att göra alldeles "vanliga" med vanlig grädde och vanlig vit choklad. Jag går i god för att de är himmelskt goda.

Skulle du inte tåla saffran - eller om du inte tycker om smaken - kan du i stället smaksätta med pepparkakskryddor, någon citruslikör eller lite passerad hjortronssylt eller havtornssylt.

Observera att jag använt kokosmousse (eller kokossmör som det också kallas) i receptet. Det är malt av hela kokosnötsköttet till skillnad från den kallpressade kokosoljan som är precis det som namnet säger - enbart den urpressade oljan. Kokosmousse finns av flera olika märken och kan köpas på nätet eller i riktigt välsorterade hälsokosbutiker. Jag har testat flera olika märken och tycker de är ganska likvärdiga.

150 g vit mjölkfri choklad
70 g kokosmousse/kokossmör
1 dl ekologisk havregrädde - 100 g
½ - 1 paket "vanlig" saffran - väljer du trådig saffran som brukar ligga på 1 gram tar du mindre
1 tsk ljus flytande honung eller ljus agavesirap

125 g mörk, ljus eller vit mjölkfri choklad
valfritt strössel

Hacka chokladen fint och lägg i en värmetålig skål.
Koka upp grädden med kokosmousse, saffran och honung/agavesirap, och rör så allt smälter och blandas. Slå det hett över chokladen.
Om du väljer trådig saffran är det bra om du först mortlar den med en gnutta socker innan du blandar ned den i det övriga..
Rör tills all choklad smält. Låt svalna och ställ i kylen.
Rulla bollar och ställ in i kylen igen att bli riktigt kalla.
Smält chokladen och doppa tryfflarna runtom.
Strö över strössel eller kokosflingor. Strösslet jag använde är både glutenfritt och mjölkfritt. Kolla noggrant på strösselförpackningarna om du väljer det. Många sorter innehåller dessvärre gluten och en del även mjölk.
Tryfflarna måste förvaras kallt i kylskåp.

Ha en härlig fredag och en fin inledning på tredje adventshelgen!















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar