torsdag 10 december 2015

Glutenfri Nobelpizza med fikon, päron, mozarella och Roquefort



Idag blir det kvällsmums i form av en glutenfri pizza med olika godsaker på. Botten gjorde jag efter recept från senaste numret av tidningen Glutefri Matglädje, och toppingen blev en smakrik blandning av fikon, päron, mozarella, scamorza och Roquefortost. Dock använde jag kikärtsmjöl från Doves Farm (köpt på Glitne) i stället för det rekommenderade från da Carla, eftersom jag hade det hemma. Du kan naturligtvis använda ett eget favoritrecept på pizzabotten om du föredrar det.

Idag är det Nobelfest, och jag tror väl knappast att det kommer att bjudas på pizza i de gyllene salarna, men för oss som inte är bjudna i år heller utan sitter hemma i soffan och myser kan det väl passa bra.

Skönt att inte behöva klä upp sig! Haha, surt sa räven om rönnbären! Sa faktiskt häromdagen till min käre man att det skulle vara kul att för en gångs skull snofsa upp sig till tänderna i full galamundering. Men, men, jag skulle ha svårt att fästa tiaran i mitt korta och motsträviga hår, och min enda långklänning är tämligen omodern - och förresten var det länge sedan jag kom i den -  så det är nog bäst jag avstår!

Hursomhelst önskar jag er alla en finfin Nobeldag, antingen ni glammar med kungen och de "vittra" och svänger era lurviga i Blå Hallen, eller tar en stilla svängom hemma framför TV:n och beundrar galan och glansen på behörigt avstånd.

För två personer:

4 dl kikärtsmjöl
1½ dl vatten
1 msk olivolja
1 msk oregano enligt originalreceptet - men det hoppade jag över

1 boll mozarella - 125 g
1 msk olivolja
1 msk Kunglig Salladskrydda - eller 2 tsk av någon ren örtkrydda som timjan eller oregano
1 stort fast päron
2 stora färska fikon
125 g scamorza - fast mozarella funkar också
40 - 45 g Roquefortost

6 tunna skivor prosciutto
lite blandad salladsmix
vit balsamcrème

Blanda mjölet med vatten och olja och rör till en slät smet. Låt degen vila en halvtimme.
Bred ut till två rundlar på bakpapper. Degen blev väldigt kladdig. Jag tog olja på händerna och plattade ut, och sedan jämnade jag till med min pajkavel.
Förgrädda bottnarna, antingen en i taget på 200 grader eller båda plåtarna samtidigt i 175 grader varmluftsugn. 10 minuter blir lagom. Ta ut och låt svalna lite.

Mixa mozarella med olja och krydda och bred ut jämnt över bottnarna, men inte ända ut i kanten eftersom det flyter ut lite under gräddningen.
Skala och kärna ur päronet och skär det och fikonen i tunna skivor/klyftor. Fördela över pizzorna.
Skär scamorzan i mindre bitar och smula Roqueforten. Fördela också det över pizzorna.
Höj värmen till 225 respektive 200 i varmluft och grädda pizzorna ca 14 - 15 minuter.
Gör små "trudelutter" av skinkan och lägg i mitten, och toppa också med lite sallad. Ringla balsamcrème över hela härligheten och hugg in!!

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar