söndag 20 december 2015

Glutenfritt julbröd med mycket smak - lätt att vegananpassa






Får jag presentera ett riktigt gott och saftigt julbröd med mycket smak för er? Det kreerades igår, och blev så lyckat så jag kan faktiskt inte undanhålla er receptet.

I årets julbröd använde jag Chrisbel´s fina glutenfria mjölmix - en av få mjölmixer som finner nåd inför mina ögon -  och som degvätska använde jag julmust från Apotekarnes som ska vara okej för glutenintoleranta. Du har fortfarande några dagar på dig att beställa mixen från Chrisbel innan de stänger för julledighet på julafton, men du som bor i Uppsala kan numera köpa mixen på ICA Kvantum i Gränby. Äntligen!

Så här gör du mitt julbröd, som smakar riktigt gott med lite julskinka eller en god ost på. Vi har provsmakat och gör tummen upp!

50 g färsk jäst
50 g smör - vanligt, LF eller mjölkfritt margarin vid behov
1 flaska julmust, 33cl - kan bytas mot motsvarande mängd äppelmust eller glutenfri öl
1 dl vatten
½ dl Cane syrup
1 msk glutenfri soja
7,5 - 8 dl mjölmix från Chrisbel´s
1 tsk xantangummi
2 tsk färdig pepparkakskrydda
1 tsk mald pomerans
(1 dl russin eller strimlade dadlar)

Smält smöret och tillsätt must och vatten. Degvätskan ska vara sval så ljumma inte ytterligare.
Smula ned jästen och rör tills den löser sig.
Tillsätt sirap och soja.
Blanda 7 deciliter av mjölmixen med kryddor och xantangummi och tillsätt lite i taget medan maskinen kör på lågt varvtal. Om du väljer att ha i russin eller dadlar så tillsätt också det nu, blandat med lite av mjölet.
Arbeta degen väl 8 - 10 minuter. Tillsätt lite mer mjöl om det behövs. Degen ska släppa bunken och kännas "hanterlig" och inte för kladdig.
Täck över med bakduk och låt jäsa en timme eller lite mer.
Arbeta ned degen på nytt i bunken och kör några varv.
Ta upp och forma degen till ett slätt och jämnt bröd. Lägg i en väl smord avlång form.
Täck med bakduk ochg låt jäsa ytterligare 30 - 45 minuter.
Pensla med lite Cane Syrup utrört med några droppar ljummet vatten och sätt in längst ned i ugnen på 225 grader. Sänk genast till 200 grader och grädda brödet ca 55 - 60 minuter eller tills det känns lätt och ihåligt när man knackar det på undersidan.
Stjälp upp och låt svalna på galler under bakduk.

Ha en finfin fjärde adventssöndag allihop! Här har förkylningen tagit fart igen, så jag håller mig nog hemma och småstökar i stillhet.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar