fredag 10 juli 2015

Ugnsbakad torsk med brynt sardellsmör och persilja



Nu är det på tiden att det blir lite fisk igen här på bloggen. Det var ett tag sedan sist. Det betyder dock inte att det inte har serverats fisk i det Casterydska hemmet, det görs det flera gånger i veckan, även om allt inte förtjänar att bloggas om. Det blir mycket favoriter i repris nämligen, och skulle jag dela med mig av dem varje gång skulle ni nog snart tröttna på mig.

Nu tänkte jag i alla fall bjuda er allihop på en god och lättlagad fiskrätt med härlig sälta som passar bra när det emellanåt behagar bli varmt och soligt denna märkliga sommar. Tyvärr fick jag inte till någon riktigt bra bild på anrättningen, men jag lovar att det var jättegott!

400 g torskfilé - en fin och jämn bit
lite salt - verkligen lite eftersom sardellsmöret är salt
lite pressad citron
50 g smör
1 liten ask sardeller
½ dl finhackad persilja

Tillbehör: kokt potatis, små gröna ärtor, sparris (från frysen)

Tina fisken om den varit fryst, och lägg i en smord ugnsform.
Kvarna över en aning salt och pressa över citron.
Sätt in i ugnen på lite drygt 100 grader och låt innertemperaturen gå upp till ca 48 grader.
Smält smöret och bryn det lätt. Mosa sardellerna och häll ned dem - utan spad - och vispa kraftigt tills de smälter och blandas med smöret.
Strö persilja på fisken och häll därefter på det heta sardellsmöret, som gör att temperaturen går upp ett snäpp ytterligare och blir precis lagom.

Servera genast med färskpotatis, små gröna ärtor och sparris - som jag den här gången plockade i frysdisken. Jag hällde bara hett vatten på ärtorna och sparrisen så blev de lagom tillagade.

Smaklig spis och ha en härlig fredag!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar