fredag 24 juli 2015

Högsjö Wärdshus mellan Örebro och Arboga - faktiskt värt en omväg



Vägkrogar brukar inte vara särskilt upplyftande om man har en släng av matnörderi. Utbudet brukar vara tämligen begränsat - i synnerhet de glutenfria alternativen - och salladsbuffén brukar mest bestå av lite tomater, strimlad vitkål, några ananasbitar och majskorn. Det brukar förvisso hjälpligt mätta uthungrade magar, men knappast få smaklökarna att dansa cha-cha. Men det finns undantag gott folk.

För någon vecka sedan gjorde vi vår årliga tripp till Sunne och Länsmansgården för att se på årets uppsättning av Västanå teaters föreställning Lomjansguten, och på hemvägen stannade vi till - mest på måfå efter att ha googlat matställen i närheten av Arboga - på Högsjö Wärdshus. Det tycker jag att ni också ska göra om ni färdas på E 18 och känner er lunchsugna. En riktigt trevlig överraskning!

Mysig miljö, god och vällagad mat, och trevlig betjäning. Salladsbuffén var fräsch, och efter den valde jag en god gryta på kravnötkött, svamp och bacon. Till kaffet på maten fanns det inget glutenfritt alternativ uppdukat, men då fick jag en supergod kokosboll från det vanliga utbudet i stället. Några av kokböckerna som man kunde bläddra i hade jag gärna snott med mig hem till min kokbokssamling, men eftersom jag försöker hålla mig till de 10 budorden så avstod jag även om det kliade i fingrarna, haha!

Ett litet sortiment av olika delikatessprodukter fanns också att botanisera bland. Jag köpte en flaska älggrässaft, som smakade spännande och som i mitt tycke passade utmärkt som måltidsdryck. Jag fick dock inte medhåll av alla i familjen.

Här följer lite bilder, som jag hoppas kan inspirera. Nästa år - om inte förr - så blir det ett nytt stopp på väg mot Värmland! Kolla gärna in hogsjowardshus på instagram för mer inspiration och läckra matbilder. De finns också på Face Book för er som är med där.


















2 kommentarer:

  1. Vilket mysigt ställe, där måste både smaklökar och ögonen fått sig en alla tiders cha-cha! Verkligen fint uppdukat och med ett trevligt utbud. Och dom där kokböckerna... jotack vi förstår att de var lockande:)
    Kramar på dej Kjersti,
    ha en fin vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut ett vägkrogsfynd! Igår blev det ett nytt stopp på väg från Vadstena.

      Radera