onsdag 8 juli 2015

Isad melon- och jordgubbsoppa med glutenfria mandelstänger - bästa efterrätten en varm sommardag



Ni har väl inte missat att jag fått en ny kökskompis?  Den har jag kört varm den senaste tiden vill jag lova! En av de riktigt varma sommardagarna i förra veckan läskade vi oss med den här goda och svalkande melon- och jordgubbssoppan. Lättgjord till tusen! Till det gjorde jag likaledes superenkla men goda mandelstänger av överbliven mandelmassa från tidigare tårtbakeri.

Tyvärr blev ju den där efterlängtade sommarvärmen av det kortvarigare slaget. Väldigt kortvarig! Nu behöver man snarast varma soppor och skållhet glögg för att värma sin frusna kropp och själ. "En bra mormor ger aldrig upp" brukar Lilla I påpeka när jag ibland blir trött och tappar sugen. Nänä, så är det nog! Så jag deppar inte ihop och ger inte upp, utan hoppas på fler varma sommardagar och fler tillfällen att njuta av kall melon- och jordgubbssoppa!

Isad melon- och jordgubbssoppa för två:

150 g mogen och saftig vattenmelon
150 g mogna och SÖTA jordgubbar
1 dl färdigblandad men ganska kraftig fläderblomssaft - jag tog min hemgjorda
en knivsudd vaniljsocker, ljus agavesirap eller lite flytande honung
isbitar

Skär melonen i kuber och jordgubbarna i bitar om de är stora.
Lägg i blendern/mixern tillsammans med fläderblomssaft, vaniljsocker/honung, och några isbitar.
Mixa slätt.
Smaka av och tillsätt eventuellt mer vaniljsocker eller honung. Beror på hur söt frukten är.
Häll upp i skålar och lägg i några extra isbitar.







Mandelstänger, ca 20 stycken:

200 g mandelmassa av god kvalitet
1 äggvita från ett stort ekologiskt ägg - vägde 35 g
2 msk rismjöl
1 dl mandelspån ca

Riv eller mixa mandelmassan tillsammans med äggvita. Tillsätt mjölet under fortsatt mixning.
Spritsa ut stänger på bakpapprad plåt.
Jag tog också lite mandelolja på fingrarna och jämnade till stängerna innan jag strödde på mandelspån.
Tryck till lite så spånen fastnar.
Grädda i 175 grader ca 14 - 15 minuter. Dra över bakpappret på ett galler och låt mandelstängerna svalna.






2 kommentarer:

  1. Så svalkande och gott! Hoppas sommarvärmen återvänder snart. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättegott Katarina! Men idag är det inte läge för någon isad soppa! Regnet öser ned och det är inte mer än knappt 16 grader. Hoppas verkligen att det blir somrigare snart. Förstår att du har det betydligt varmare och skönare i Singapore. Kram!

      Radera