måndag 6 juli 2015

Ärtiga potatisbullar med fetaost och med syrlig spenatsås



Vegodags igen kära ni! Idag tänkte jag bjuda på potatisbullar med lite extra stuns av både ärtor, fetaost och persilja, smaksatta med en härlig kryddblandning. Bullarna kom till förra veckan när jag hade överbliven kokt potatis och även lite ärtor kvar. De blev supergoda, så jag tycker absolut du ska pröva vid tillfälle. Till bullarna gjorde jag en enkel spenatsås, men det passar säkert också bra med både tomatsås och svampsås.

Ha en härlig Köttfri måndag allihop!

450 g kokt potatis - skalad eller kanske bara skrubbad om det är fin färskpotatis
125 g kokta ärtor
75 g getost eller fetaost
10 g finhackad persilja
2 pressade vitlöksklyftor
3 stora ägg
2 msk Toscanamix från Zmaka
2 msk potatismjöl eller maizenamjöl
olivolja eller rapsolja till stekning
några kvarnvarv med vitlökssalt

100 g färsk spenat
½ burk smetana - naturell cream cheese går också bra
1 msk pressad citron
örtsalt efter smak - jag tog lite av Trollets örtsalt

Mosa/stompa potatis och ärtor ganska grovt.
Smula ned getosten och tillsätt också persilja, pressad vitlök, ägg, krydda och potatismjöl.
Dra några varv med saltkvarnen och blanda om allt väl. Låt stå 10 minuter.
Hetta upp rikligt med olja i en stekpanna och klicka ut smeten.
Stek bullarna gyllenbruna på båda sidor. Jag gjorde 8 bullar och stekte i två omgångar.

Mixa ihop spenat, smetana och citronsaft och smaka av med lite örtsalt.

Servera bullarna med spenatsåsen, tomater och kanske lite extra sallad.









2 kommentarer:

  1. Prova ska vi absolut göra någon dag, receptet ligger i tryggt förvar i vår vegetariska receptmapp! Tack för tipset.
    Kramar till dej, Kjersti!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att ni vill prova! Testa gärna dagens recept på melon- och jordgubbssoppa också. Gick i ett nafs med blendern och blev supergott. Kramar till er också!

      Radera