tisdag 14 juli 2015

Glutenfria glasstrutar - nää, det blev inga sådana. Men en god efterrät av smulet tillsammans med vaniljmascarpone och jordgubbar



Ibland har jag fått frågan om jag aldrig misslyckas i köket. Det är klart jag gör! Oftast blir det jag knåpar ihop ätbart och dessutom förvånansvärt gott, men ibland går det fullständigt åt pipsvängen, även för mig. Men vet ni vad! För det allra mesta går det ändå att rädda och förvandla till något nytt - även om det inte blev precis som man tänkt sig från början. Allt förtjänar en andra chans helt enkelt!

Häromsistens var det precis det som hände. Planen var att göra finfina glutenfria glasstrutar, åtta stycken var det tänkt. Efter att ha gräddat de fyra första och insett att jag aldrig skulle kunna få till några snofsiga strutar gjorde jag i stället med hjälp av en kopp skålar av de resterande fyra. De fylldes med glass och jordgubbar. Eftersom smaken var god förbarmade jag mig även över de första misslyckorna och gjorde en efterrätt som utan några som helst besvär slank ned. Har du också kakor som inte är "bjudbara" eller kanska kakor som blivit lite torra och bedagade? De kan få nytt liv, jag lovar!

För fyra personer:

40 - 50 g kvaddade glasstrutar eller andra valfria kaksmulor
250 g jordgubbar + någon matsked socker att mosa med
200 g mascarpone
6 msk grädde
1 msk vaniljsocker
4 msk Limoncello - eller god citronsaft om du inte vill använda alkohol

Mosa jordgubbarna med en aning socker.
Vispa ihop mascarpone, grädde och vaniljsocker.
Varva kaksmulor med jordgubbsmos och mascarponekräm i coupeglas eller liknande, och droppa slutligen över Limoncello.
Enjoy!

2 kommentarer:

  1. Ser riktigt gott ut det där. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Visst var det gott! Man ska verkligen tänka efter en gång extra innan man förilar sig och slänger sånt som kan få nytt liv. Ha det gott! Kram!

      Radera