onsdag 22 juli 2015

Glutenfria mandelhavrekakor med kardemummasmak



Småkakor är månadens tema hos Söta Saker, och då MÅSTE ni bara pröva de här kakorna! Enligt maken är de bland de bättre jag åstadkommit, och han knaprade raskt i sig två stycken på en gång till kaffet på maten när jag gjorde dem första gången. Sen har jag repriserat dem ett otal gånger eftersom de har en tendens att försvinna VÄLDIGT snabbt ur kakburken. Kakorna är både spröda och lite knapriga och med en lätt och fin smak av kardemumma. Med ett gäng såna här kakor på lut i kakburken är man inte helt ställd om det hastigt och lustigt kommer oannonserade fikagäster på sommarbesök, så sätt igång och gör dem bara! Nu måste jag förstås tillstå att jag gör mina kakor ganska stora, men de får ändå passera som småkakor och bli mitt bidrag till Månadens Sötsak.

Det är inte helt lätt att få tag på ekologiska mandelspån. Ibland hittar jag på Tant Gröns, men annars tar jag det som finns i min vanliga ICA-butik. Det får duga.

Äggen jag använde var rejält stora och med äggulor som nästan är orange i färgen. Därav färgen på kakorna. Äggen är värpta av ett gäng lyckliga och sommarystra hönor, som pickar runt i frihet och som gått bananas bland maskrosor och annan grönska. Det känns på smaken kan jag intyga! Närvärpta så det förslåt!

Apropå havre så läste jag i Lantmännens förträffliga medlemstidning Grodden att de glutenfria produkterna och i synnerhet havreprodukterna fullkomligt exploderat de senaste åren. Det märks verkligen! När jag började blogga för 4 år sedan fanns i stort sett bara Sempers glutenfria havregryn på marknaden. Nu finns en massa olika märken, både av gryn, mjöl, mixer och andra produkter md havre. 2014 lanserades globalt 20 000 glutenfria produkter och en tredjedel av alla amerikaner säger sig vilja undvika gluten och i stället köpa glutenfria produkter. Mellan 2011 och 2013 ökade försäljningen av glutenfritt bröd med 76 % i USA. I dagsläget innehåller över 50 % av de glutenfria produkterna havre mot ca 7 % bara för några år sedan. Med andra ord. Havre äre riktigt, riktigt trendigt! Dessutom nyttigt och gott. Tja, och med den lilla föreläsningen är det bara att gå till receptet och sätta igång att baka!

4 dl glutenfria havregryn, ca 150 g - jag blandade 2 olika märken, Urtekram och Reco Market
150 g smör - laktosfritt vid behov (har även gjort med kokosolja för ett helt mjölkfritt alternativ)
1 påse mandelspån, 100 g
1 dl ljust rårörssocker, 100 g
1 dl mandelmjöl, 40 g
1 dl havremjöl, 40 g
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 tsk kardemumma
2 stora ekologiska ägg - vägde sammanlagt hela 150 g

Häll upp havregrynen i en rymlig skål.
Smält smöret och slå det hett över havregrynen. Rör om och låt svalna.
Tillsätt mandelspån och socker och rör om.
Blanda mandelmjöl och havremjöl med vaniljsocker, bakpulver och kardemumma och rör ned det också.
Tillsätt slutligen äggen och blanda om till en jämn smet.
Klicka ut på bakpapprad plåt, platta ut med lite mandelolja på händerna, och grädda i 175 graders ugnsvärme 15 - 18 minuter (beroende på hur stora kakor du gör), strax nedanför mitten. Lägg inte kakorna alltför tätt eftersom de flyter ut något. Jag gräddade i två omgångar på två plåtar.
Dra över bakpappret på ett galler och låt kakorna svalna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar