lördag 25 juli 2015

Glutenfri vinbärssmulpaj



Ännu mer frysrensning gott folk! Jag har tydligen varit alldeles för dålig på att ta hand om överflödet av bär i frysen, för nu måste jag spurta för att hinna göra plats för årets skörd. Det får alltså bli ett litet extra lördagsinlägg för att hinna med allt som ska hinnas med. Här är resultatet av den senaste djupdykningen bland allehanda oidentifierbara förpackningar och isklumpar i min sorgligt oorganiserade frys.

Vid såna här tillfällen önskar jag innerligt att jag vore den organiserade och välordnade sorten som har totalkoll och prydliga rader med etiketterade och datummärkta lådor och påsar i frysen, men så är tyvärr inte fallet! Det är mer av kaos! Nåja, en god paj blev det i alla fall. Försvinnande god som ni ser på bilden. Jag hann knappast blinka och ännu mindre fotografera innan nästan allt var uppätet. Haha!! Ha en underbar lördag gott folk!

250 g frysta svarta vinbär
250 g röda frysta vinbär
2 msk potatismjöl
2 msk ljust rårörssocker

2 dl glutenfria havregryn
1 dl mandelspån
½ dl ljust rårörssocker
½ tsk vaniljspulver
75 g smör - laktosfritt vid behov

Lägg bären direkt från frysen i en smord form, typ pajform med lite högre kant.
Blanda ihop potatismjöl och socker och strö över. Använder du färska bär kan du hoppa över det momentet helt eller bara ta lite potatismjöl och socker.
Smula ihop havregryn, mandelspån, socker, vaniljspulver och kylskåpskallt smör till ett smultäcke och fördela över bären.
Grädda i knappt 200 grader ca 25 minuter.
Servera smulpajen ljummen med glass, grädde eller vaniljsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar