fredag 9 januari 2015

Saffransstuvad potatis - med bas av "bonuspotatis"



En av mina trognaste läsare, Beatrice, kommenterade i mitt förra inlägg att hon och hennes familj slutat använda ordet "rester" och i stället börjat använda ordet "bonusmat", Vilket förträffligt ord! Det är ju precis det som det handlar om. Ordet bonus signalerar något positivt, något som tillför lite extra, och det är precis det som bonusmaten handlar om. Ofta gör ju bonusmaten att man snabbt och utan krångel kan fixa en ny middag. Tidsbesparande, miljövänligt och ekonomiskt. Bra för kreativiteten dessutom. Du har väl förresten inte missat den utmärkta boken Fester med Rester, som fortfarande finns att köpa (och där jag för övrigt medverkar med några tips). Om du följer tipsen i boken i stället för att slänga överbliven mat sparar du snabbt in de 99 kronor som boken kostar. I det här inlägget hittar du lite fler tips på vad du kan göra med "bonusmat". Och här hittar du några "misslyckor" som fått en andra chans.

Så nu blir det ett alltså ett bonusrecept igen. I julas när vi hade mycket gäster i huset blev det en del kokt potatis över. Jag tycker alltid det är knepigt att räkna ut exakt hur mycket som ska gå åt, och får ofta bonusmat över. Hursomhelst fanns det också lite gravlax kvar i en burk, och jag bestämde mig för att göra saffranspotatis och servera till laxen. Simsalabim en middag som blev rena rama festmåltiden. Det blev två rejäla portioner till maken och mig. Mängderna kan naturligtvis flerfaldigas efter behov. Vill du göra en lite lyxigare variant av saffransstuvad potatis från grunden hittar du ett recept här.

ca 300 g färdigkokt potatis

1 dl grädde
1 dl vatten
1 tsk dijonsenap - knappt
½ paket saffran
½ msk rismjöl
några varv på saltkvarnen
1 liten knippa dill
några droppar citron

Tärna potatisen och hacka dillen.
Vispa ihop grädde, vatten, senap, saffran, rismjöl och salt i en kastrull, och koka upp.
Låt koka några minuter under fortsatt flitig vispning.
Vänd ned potatis och dill och låt allt bli genomvarmt. Fräscha upp med några droppar citron. Klart! Servera med sallad och citronklyftor eller halvor.
Ha en härlig fredag och en fin inledning på helgen allihop!

2 kommentarer:

  1. Vilket bra sätt att säga bonusmat istället för rester!
    Jag har faktiskt aldrig smakat potatis med saffran... ska testa! :)
    Ha en toppen helg!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Bonusmat låter mycket trevligare. Om du inte har prövat saffran ihop med potatis så tycker jag absolut du ska göra det. Jättegott! Önskar dig också en fortsatt fin helg!

      Radera